Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Zo herken je valse e-mails van de bank

vr 25 mei - 7:21

"Blijf opletten voor valse e-mails!" De Inspecteur herhaalt die mantra bijna wekelijks. En toch maken phishing oplichters steeds meer slachtoffers. Daarom zetten we nog eens de belangrijkste tips op een rijtje...

Een bank vraagt nooit in een e-mail naar bankgegevens.

Tegenwoordig ziet bijna elke Phishing mail er geloofwaardig uit. Het logo van de bank is tot in het kleinste detail nagemaakt en er staan nog amper typefouten in. Toch kan je een valse e-mail nog altijd snel herkennen. Als je weet waar je op moet letten 

  • Een bank stuurt NOOIT een mail met een link waarin gevraagd wordt naar bankgegevens. Als je per mail gevraagd wordt om door te klikken naar de website van de bank of om in te loggen met je bankpas, heb je te maken met een valse e-mail. Klik niet door en verwijder de mail. 
  • Controleer altijd dat je op veilige website surft. Je herkent een veilige website aan de lettercombinatie https://  De s staat voor secure of veilig. 
  • Controleer de afzender van de e-mail. Valse e-mails hebben vaak een typefout in de naam. 
  • Twijfel je? Contacteer je bank! Beter een telefoontje teveel dan te weinig. 
  • Geef nooit je validatiecode door. 
  • Let op het taalgebruik. Phishing mails bevatten vaak taalfouten. Al wordt de kwaliteit van de e-mails wel steeds beter. 
  • Surf nooit via Google naar de website van je bank. Geef altijd zelf het internetadres in bovenaan de zoekbalk. Bijvoorbeeld www.kbc.be of www.argenta.be 
  • Ga nooit in op telefonische oproepen waarin gevraagd wordt naar je bankgegevens. Zogenaamde medewerkers van microsoft bijvoorbeeld die een update voor je computer willen uitvoeren.
  • Toch in de val getrapt? Verwittig zo snel mogelijk de bank. In de helft van de gevallen kan de bank het verloren geld opnieuw onderscheppen. Als dat niet lukt, start de bank een onderzoek.

 

Slachtoffers van Phishing krijgen geld niet automatisch terug  

Een bank is redelijk streng voor haar klanten. Wie slachtoffer is van phishing, is nalatig en onvoorzichtig geweest. Maar dat wil niet zeggen dat de bank de schade niet terugbetaald.

Elke geval van phishing wordt afzonderlijk onderzocht. Er moet bewijs zijn dat het om een vorm van oplichting gaat. De bank doet dat om te vermijden dat klanten zouden faken dat ze slachtoffer zijn van phishing om zo extra geld te kunnen opstrijken.

Maar als er sprake is van oplichting, betaalt de bank de schade terug.

 

Meld valse e-mails 

Valse e-mails uitroeien, zal nooit helemaal lukken. Maar het helpt wel om verdachte e-mails te signaleren. De linken die in de mails verstopt zitten, kunnen dan snel geblokkeerd worden zodat er zo weinig mogelijk slachtoffers gemaakt worden.

Je kan verdachte e-mails doorsturen naar je bank. En ook naar verdacht@safeonweb.be

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet