Zo krijg je die promotie te pakken
do 24 jun. - 1:33

Omring je met de juiste mensen

Klinkt opportunistisch, maar de personen met wie je "samen gezien wordt", bepalen mee je imago. Wil je productiemanager worden, omring je dan met andere succesvolle productiemanagers. Wil je promotie maken, zorg er voor dat ze je associëren met degenen die op jouw vakgebied zijn gepromoveerd.
Stop dus met de "foute" mensen om te gaan

Als je je omringt met klagers die in het verleden promotiekansen hebben misgelopen, dan ben je geneigd dezelfde slachtoffersmentaliteit over te nemen. Niet bevorderlijk!
Werk aan wie je bent
Arrogantie, zelfoverschatting en humeurigheid verminderen je kansen.
Communiceer mét je baas

Zorg dat je chef op de hoogte is van jouw bijdrage op de werkvloer. Doe dat in de stijl die hem of haar het beste ligt: via e-mail of mondeling. Hou het kort en gebruik bijvoorbeeld een opsomming of overzicht in puntjes van je realisaties, telkens op het einde van de werkweek.
Communiceer ook over je werk
Jouw realisaties hebben een stem nodig: "Mijn werk spreekt voor zich" is niet voldoende.
Participeer

Laat van je horen tijdens vergaderingen, neem actief deel en draag constructief bij. Als je niet participeert, wordt al snel verondersteld dat je ook niet écht bijdraagt. Onverbiddelijk komt de vraag wat jij op die vergadering komt doen.
Maak jezelf zichtbaar
Kandidaten voor een promotie gaan over de tong en worden door managers onderling vergeleken. Als je onbekend bent bij één van de beslissers, dan kan hij of zij je kandidatuur niet steunen. Als ze niet weten wie je bent, dan kennen ze ook je werk niet. Zorg dat de managers die over de promotie beslissen jouw én je werk kennen.
Word niet té gefixeerd op je promotie
Gesprekken over promoties dienen zich gemiddeld 1 à 2 maal per jaar aan: blijven zeuren over promotie werkt averechts en is voor je baas een teken dat je er niet klaar voor bent. Laat even los, focus je ondertussen op je taak en onderzoek wat je moet kunnen om op een hoger niveau mee te kunnen draaien en werk hieraan.
Kies het juiste moment
Gesprekken om promotiekansen te bespreken zijn in veel firma's structureel ingebouwd zoals de halfjaarlijkse of jaarlijkse functioneringsgesprekken. Grijp deze gelegenheden aan: dit zijn dé momenten waarop promotie bespreekbaar is. Succes!