Zo zal het nieuwe station van Mechelen eruit zien
vr 28 jul. - 0:43

Directe toegang tot perrons
Zo zijn er in het nieuwe ontwerp bijvoorbeeld twee gelijkwaardige ingangen voorzien. Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging: "De stad breidt uit en heeft plannen om aan de Arsenaalzijde van het station een nieuwe wijk te maken. Dus we hebben ervoor gekozen om geen voor- en achterzijde meer te hebben, maar twee gelijkwaardige zijden, de stadszijde en de Arsenaalzijde. En we hebben ook aan de efficiëntie gedacht. Zo zijn bijvoorbeeld de twee fietsenbergingen onder de sporen gebracht, zodat de fietsers in de toekomst rechtstreeks vanuit de stallingen naar de perrons kunnen."
Sterk verouderd
Het huidige station van Mechelen is niet meer van deze tijd. "Er is alleen maar een goederenlift, er zijn maar roltrappen naar een beperkt aantal sporen en de lokettenzaal ligt ver van de toegang tot de sporen. Die zaken moeten aangepast worden, zodat het comfort en het gebruiksgemak voor de reizigers groter wordt", vertelt Rudy Van Camp.
Als alles volgens plan verloopt, starten de werken eind volgend jaar. Het nieuwe station zou dan eind 2026 af moeten zijn.