Gaan gemeenten bakkeleien over de bussen?

vrijdag 28 september 2018 - 15:51
Dirk Reynders
Ludwig Vandenhove, Frieda Brepoels, openbaar vervoer, gemeenteraadsverkiezingen
foto: Radio 2
Het is duidelijk op Jijkiest.be, heel wat Limburgers willen meer en beter openbaar vervoer. Dat was ook één van de hoofdpunten in onze laatste pop-up uitzending vanuit een leegstand winkelpand in de Demerstraat in Hasselt.

Busverbindingen

Ludwig Vandenhove (SP.A) vindt dat de mensen van De Lijn wel hun best doen, maar dat het bedrijf beperkt is door het budget dat het krijgt van de Vlaamse regering. "Daardoor is het inderdaad moeilijk om in Zuid-Limburg nog van de ene deelgemeente naar de andere te reizen, zeker in de weekends."

Net vandaag heeft Vlaams minister Weyts een aantal extra busverbindingen aangekondigd, onder meer een hogere frequentie voor de lijn 20 die Bilzen met Maastricht verbindt.  "Momenteel wordt heel de organisatie van het busvervoer herbekeken waardoor de lokale besturen meer inspraak gaan krijgen", legt Frieda Brepoels, de burgemeester van Bilzen uit. "Tot nu toe hebben we als lokaal bestuur heel weinig inbreng gehad in het beleid van De Lijn. Toch is een goede bereikbaarheid belangrijk, voor de mobiliteit van oudere mensen maar ook voor nieuwe bedrijven, zoals de nieuwe hoofdzetel van Carglass en het nieuwe hotel bij Alden Biesen."

Spartacus

Of de extra busverbindingen met Maastricht de sneltram overbodig maken, dat laat Brepoels in het midden. Wel vindt ze dat het Spartacusproject van in het begin veel te groot is gezien en dat veel afhangt van de bereidheid van de NMBS om overwegen te sluiten.

Ludwig Vandenhove vindt de invoering van de vervoersregio's, kleiner dan een provincie, geen goede zaak. Hij vreest dat er te weinig middelen zullen zijn. Hij is niet tegen inspraak door de gemeenten, maar vreest dat elk gemeentebestuur vooral voor zijn eigen lijnen gaan pleiten.

Rails gebruiken

Willy Miermans, mobiliteitsexpert van de UHasselt pleit hij ervoor om de spoorlijnen die er nog liggen in Limburg zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken, want rails zijn de ruggengraat van een transportsysteem. "Die zijn vooral richting Noord-Limburg nodig. Openbaar vervoer is in eerste instantie altijd verlieslatend, maar als je op lange termijn je ruimtelijke ordening in functie daarvan inricht en scholen, ziekenhuizen, bedrijven, ... in de buurt van die sporen legt, dan kom je tot een heel ander verhaal."

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!