Limburg heeft potentieel voor wijntoerisme
di 28 nov. - 2:42
Het is dus tijd om daar verandering in te brengen, vinden ze bij de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement aan de hogeschool PXL. En dat kan door datgene waar Limburg nu al om bekend is, te combineren met wijntoerisme. Sandra Di Marcantonio: "We moeten kijken wat onze Limburgse identiteit is. We zijn een groene provincie , en hebben op het vlak van fietstoerisme onze strepen verdiend. Waarom kunnen we die dingen niet combineren?" En er zijn volgens haar nog heel wat mogelijkheden. Het is nu aan toeristische experts om ideeën uit te werken om het wijntoerisme in Limburg te promoten.
Een voorbeeld: domein Marsnil
Een voorbeeld van een nog heel jong wijndomein waar al toeristisch gewerkt wordt, is domein Marsnil in Heers. Het voordeel daar is dat er al langer een hoevehotel is: het Karrehof. De mama heeft dat hotel de voorbije jaren uitgebouwd. En enkele jaren geleden zijn de zonen mee in het bedrijf gestapt, de ene is nu wijnbouwer, de andere chef-kok. "De wijn is een extra troef", zegt Frederik Cornelis. "We hebben dat gezien de afgelopen maanden toen onze website nog niet op punt stond, en nog niet gelinkt was met het hotel. Toen gingen mensen een ander wijndomein bezoeken, terwijl wij er zelf één hadden." Sinds er één website voor hotel, restaurant en wijndomein is merken ze bij Marsnil dat de combinatie van wijn en gastronomie een geslaagde zet is.