Punch Powertrain Sint-Truiden botst op Trump
di 23 okt. - 0:46
Punch Powertrain is een wereldspeler in de automobielsector. Het bedrijf maakt getrapte versnellingsbakken en verkoopt die wereldwijd. De jongste jaren maakte het bedrijf uit Sint-Truiden een gestage groei mee en nam het aantal personeelsleden fors toe. Maar twee internationale ontwikkelingen steken nu stokken in de wielen. Volgens CEO Cor van Otterloo is het slabakkende Chinese markt de voornaamste reden om de productie te temperen. ' Normaal gezien is de eindejaarsperiode een piekmoment in China maar die piek is veel minder dan we gedacht hadden. Dat maakt dat onze fabriek in China een voldoende grote stock heeft en dat we aanvoer vanuit Sint-Truiden moeten verminderen". En dat is de reden waarom enkele honderden van de in totaal 1100 werknemers een tijd economisch werkloos zullen zijn.
Angst voor Trump
Punch Powertrain heeft ook de samenwerking met een autofabriek in Iran moeten stopzetten. "En dat heeft alles te maken met Trump", zegt CEO Cor van Otterloo. "We hebben onlangs een groot contract afgesloten met de Franse autobouwer PSA en die willen de boycot die Trump voor Iran instelde, niet schenden. Begrijpelijk want de USA is een belangrijke markt voor de PSA-groep. Wij hebben met PSA moeten afspreken dat we ons ook aan de boycot houden, dus konden we niet anders dan het Iraanse contract stopzetten".
Ongerustheid bij personeel
Het personeel van Punch Powertrain reageert ongerust op deze ontwikkeling. "Begrijpelijk", zegt Raf Dal Cero van de socialistische vakbond. "Het is allemaal heel snel gegaan, gisteren ging het nog heel goed, vandaag gaat het plots slecht. Maar we moeten blijven geloven in de toekomst van dit bedrijf. We verwachten wel dat de moeilijkheden tot in april volgend jaar zouden kunnen blijven duren.
34 ontslagen bij Helvoet
Bij het Lommelse bedrijf Helvoet heeft de directie op een ondernemingsraad bekendgemaakt dat 34 van 139 banen moeten sneuvelen. Het bedrijf maakt kunststof onderdelen voor brandstofpompen, maar er komen minder bestellingen binnen. En dat heeft onder meer te maken dat er minder auto's met traditionele verbrandingsmotoren op de markt komen. Ook de hoge loonkosten in ons land spelen een rol.