UHasselt onderzoekt alertheid bestuurder om auto slimmer te maken
wo 22 mei - 4:00
De UHasselt gaat dus onderzoeken of een bestuurder vermoeid is, of hoe hij of zij zich voelt. Professor Tom Brijs: "Zo kunnen we nagaan of de bestuurder zich misschien in een risicovolle situatie bevindt. Als de automobilist vermoeid is, kan de wagen ingrijpen door bijvoorbeeld de airco iets kouder te zetten en waarschuwingen sneller uit te sturen. Als ie opgewonden is en misschien wat te snel rijdt, dan kan de wagen zelf gaan vertragen." Dat onderzoek gebeurt aan de hand van sensoren op het lichaam van de automobilist.
Slimmere auto
Auto's zijn nu al een pak slimmer geworden, dankzij sensoren in de bumpers en de achteruitrijcamera. "Een auto weet nu al veel over de omgeving waarin hij zich bevindt, maar niet over wie er achter het stuur kruipt. Is het iemand met veel rij-ervaring? Heeft hij slecht geslapen vannacht? Dus het is de bedoeling dat de auto die informatie kan achterhalen en daar dan bijvoorbeeld zijn rij-assistentiesysteem op kan aanpassen. Eigenlijk kan je zeggen dat de zelfrijdende auto de toekomst is en dat ons onderzoek daar toe bijdraagt."
Het onderzoek wordt betaald door de Europese Unie en loopt in verschillende Europese landen. De testresultaten kunnen achteraf niet alleen gebruikt worden bij de ontwikkeling van auto's, maar ook van bussen, vrachtwagens en treinen.
Rijsimulator
De UHasselt werkt voor het onderzoek met een rijsimulator. "We hebben daardoor een echte auto omgebouwd. Dat geeft toch een meer realistische situatie dan gewoon een stuur voor een scherm. Je hebt hier ook een 180° projectie rondom zodat je echt het gevoel hebt dat je middenin de situatie zit."