
de inspecteur
Nieuwe regels voor fitnesscentra
do 17 dec. - 1:28

Er is een nieuwe gedragscode voor fitnesscentra. Eindelijk, want het de laatste jaren regende het bij 'De Inspecteur' klachten over onduidelijke fitnesscontracten. Het meest recente verhaal is dat van Rozane, haar fitnesscontract werd na 2 jaar stilzwijgend verlengd maar dat was haar nooit verteld. De bepaling stond goed verstopt in de kleine lettertjes.
Dit soort toestanden zou vanaf vandaag dus verleden tijd moeten zijn. We zetten de belangrijkste punten van de nieuwe gedragscode op een rij:
Transparanter, eerlijker en duidelijk.
- Duidelijkere tarieflijsten: Fitnesscentra moeten vanaf nu duidelijk hun prijzen afficheren. De aangeduide prijzen zijn all-in. Voor contracten van bepaalde duur moeten alle kosten voor de volledige looptijd van het contract worden vermeld.
- Opzegvergoeding moet duidelijk zijn: Als je als klant vroeger wil stoppen met sporten, om andere redenen dan ziekte, moet de kostprijs voor annulatie duidelijk worden vermeld in je contract.
- Kortere contracten: Je kan vanaf nu ook voor een contract kiezen met een korte looptijd. Een eenmalig contract voor één maand is vb. een optie.
- Domiciliëringen zijn niet verplicht: Fitnesscentra mogen niet langer klanten verplichten om te betalen met een maandelijkse domiciliëring.
- Kosteloos opzeggen: Je kan als consument je contract kosteloos opzeggen in een aantal specifieke gevallen. Vb. als je door ziekte definitief moet stoppen met fitnessen. Je moet dit dan wel kunnen bewijzen met een doktersattest.
- Geschillencommissie: Er komt een geschillencommissie waar ontevreden klanten terecht kunnen met hun klachten.
- Verplichte bekendmaking: Elk fitnesscentrum dat de gedragscode ondertekent, moet dit bekend maken aan het onthaal, op de website en in de algemene voorwaarden.
De volledige gedragscode vind je hier.