Facebook doet verkoop van pastinaak in Eeklo boomen
ma 21 jan. - 3:24
Hoe eenvoudig is het om mensen te beïnvloeden met enkele advertenties op Facebook? Het nieuwe Canvas-programma ‘Facebook en Ik’ nam de proef op de som en creëerde samen met een marketingbureau een advertentiecampagne voor pastinaak. De vergeten groente werd in de markt gezet als afslankmiddel op basis van allerlei pseudowetenschappelijke berichten.
Doelgroep
De advertenties werden specifiek gericht op vrouwen in Eeklo die fan zijn van het Eén-programma ‘Dagelijkse Kost’ en geen interesse hebben in fastfood. Het toont aan hoe eenvoudig het is voor adverteerders om specifieke doelgroepen te bereiken via Facebook. De mogelijkheden om mensen op te delen, zijn bijna eindeloos. Mensen met een iPhone. Vrienden van mensen die net verhuisd zijn. Ouders met jonge kinderen. Bijna alles kan.
Extra voorraad
De pastinaak-advertenties kosten uiteindelijk €550, een peulschil in vergelijking met advertentiecampagnes via klassieke media. Maar de reclameboodschappen missen hun effect niet. In de maanden november en december lijkt het Oost-Vlaamse Eeklo wel in de ban van de pastinaak te zijn. In twee winkels stijgt de verkoop met 300 % en ruim 400 %, in de lokale Colruyt krijgt de vergeten groenten een beter plaatsje in de versafdeling en er wordt ook een extra voorraad aangelegd.