Gentse studentendokter: "Zonder koffie studeer je beter"

woensdag 12 juni 2019 - 08:40
Niki Vandriessche
een meisje studeert
Foto: JESHOOTS-com
Voor veel studenten lukt studeren zonder hulpmiddelen, maar anderen grijpen soms naar voedingssupplementen of medicatie. Is dat wel een goed idee? Studentenarts Karen Klein uit Gent pleit voor natuurlijke oplossingen: "Op tijd beginnen studeren is de grootste tip."

Bij studentenarts Karen Klein uit Gent komen er jaarlijks 11.000 studenten langs. "Nu het examens zijn komen er niet meer dan anders, maar zitten de studenten wel met andere vragen. We krijgen meer mensen met vermoeidheid en werkgerelateerde klachten over de vloer", vertelt dokter Klein. Een vaak voorkomende klacht is stress in aanloop naar een examen. Veel studenten hebben moeite om daar mee om te gaan. Maar als studentenarts schrijft dokter Klein nooit zomaar medicatie voor: "We proberen er eerst over te praten. Als het extreme stress is of de studenten slapen moeilijk, dan sturen we ze door naar een studentenpsycholoog of schrijven we iets kleins voor om de lichamelijke stress te onderdrukken. Geen écht kalmeringsmiddel, maar eerder een plantaardig en zacht alternatief dat niet op de geest inwerkt." Ook het slaapritueel overlopen en aanpassen kan in samenspraak met de studentenarts. 

Energiedrankjes en koffie

Studenten durven een nacht door te doen met behulp van energiedrank en koffie. Soms nemen ze ook concentratie versterkende middelen, bijvoorbeeld Rilatine. Maar dat vindt de dokter geen goed idee: "Rilatine zullen we nooit voorschrijven als de mensen geen diagnose hebben van bijvoorbeeld ADHD. Ook energiedrankjes en overmatig gebruik van koffie raden we af. Je kan nooit méér energie van iets krijgen, je voelt gewoon dat je minder snel moe wordt. Als het effect is uitgewerkt, stort je gewoon in elkaar van vermoeidheid."

Op tijd beginnen

Studentenhaver of het eten van noten zou ook een wondermiddel zijn, maar dat klopt niet. Je presteert er niet beter door volgens dokter Klein, maar het is wel belangrijk om gezond te eten. "Het is ook een goed idee om samen met mensen te eten, zodat je sociaal contact hebt en niet geïsoleerd raakt. Ook bewegen is belangrijk tijdens het studeren en voldoende nachtrust. Maar de grootste tip die ik als studentenarts kan geven is simpel: begin er op tijd aan, dan heb je al die foute "wondermiddelen" niet nodig om op tijd klaar te raken met studeren." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!