Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Record bij rederij Gentse haven: 6,7 kilometer vracht op één roro-schip

do 5 dec. - 11:08

De Zweedse rederij DFDS heeft donderdag in het Gentse Mercartordok zijn grootste roll-on-roll-offschip voorgesteld. Bij een roro-schip wordt de vracht van het schip gereden, en niet met een kraan getakeld. De Hollandia Seaways zal drie keer per week naar het Zweedse Göteborg varen en terug. In totaal kunnen er 450 containers en 250 auto's op het schip.
varend megavrachtschip Hollandia Seaways van rederij SFDS
© Foto: rederij DFDS

Zondag meerde het nieuwe grote vrachtschip al eens aan als test. Donderdag was het voor echt: volledig geladen vertrekt de Hollandia Seaways naar het Zweedse Göteborg. En een volledige lading is een totaal van 450 containers en 250 auto's. Als die allemaal achter elkaar zouden staan, dan gaat het om 6,7 kilometer. De twee andere schepen waarmee rederij DFDS zes keer per week naar en van Göteborg vaart kunnen 290 containers of 4,6 kilometer vracht meenemen. 

Schip met vijf verdiepingen

Sam De Wilde van DFDS: "We hebben zes dergelijke schepen besteld in China. Twee ervan zijn momenteel aan het varen tussen Turkije en Europese landen. Het derde vrachtschip is de Hollandia Seaways. Het zal veruit het grootste schip zijn van de hele DFDS-vloot en komt in de plaats van één van de drie schepen op de route Gent-Göteborg. Daardoor kunnen er per week zowat 600 meer containers verscheept worden. Bij de bouw van zulke schepen wordt rekening gehouden met de havens waar de schepen moeten aanleggen. Voor de sluis hier moest de breedte van de brug worden aangepast. Voor de rest is het vrachtschip zowat even lang en diep. Het is wel een stuk breder en het heeft een extra verdieping, wat het totaal op vijf brengt."

Uniek laadsysteem

Dokwerkers zullen de extra containers en wagens in acht uur moeten lossen en laden, zoals de andere schepen. Maar door het laadkleppensysteem zou dat moeten lukken. Er zijn drie onafhankelijke laadkleppen. Daardoor kunnen lossen en laden gelijktijdig gebeuren.

Proper vrachtschip

De energie per verscheepte container daalt, nu er meer containers op het schip kunnen. Bovendien is het nieuwe schip uitgerust met zogenaamde 'scrubbers', die de uitlaatgaasen als het ware 'wassen'.  Dat moet de zwaveloxide-uitstoot verminderen. Het schip kan in een haven ook aansluiten op elektriciteit op de wal. Dan moet de vervuilende dieselmotor niet blijven draaien.

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet