Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Van sekteleider tot president: de Boeing van Kwatrecht

vr 28 jul. - 9:30

Je ziet hem van ver staan als je met de fiets langs de Schelde rijdt, of met de wagen langs de GoWalt Expo: de Boeing 737. Maar ken je ook zijn verhaal? Niki Vandriessche gaat voor Radio 2 op zoek naar de oorsprong van vliegtuigen in Oost-Vlaanderen.
Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Al een dikke 20 jaar staat er een Boeing B707 aan Expo Gowalt in Wetteren. Eerst op de parking en daarna op het dak van de evenementenhallen - het staat 16 meter hoog. En al even lang voert de gemeente Wetteren een juridische strijd tegen het vliegtuig. De Boeing is naar Wetteren gehaald als opleidingsvliegtuig voor schoonmaakbedrijf A.S.B.O. door Walter Govaert. Hij vertelt ons het verhaal. (lees verder onder de foto)

Het personeel van de luchthaven van Oostende heeft hier de eerste jaren in geoefend. Het is ook zo deels ingericht en omgevormd, tot opleidingscentrum. Maar wel met de originele en presidentiële elementen behouden.

— Walter Govaert
Boieng 737 Walter Govaert Kwatrecht Wetteren

Boieng 737 Walter Govaert Kwatrecht Wetteren

Privé-vliegtuig van sekteleider en president

De Boeing vloog ooit als privé-vliegtuig van de leider van de Moonsekte, nadien behoorde het toe aan de president van de Republiek Benin. Dat staat ook nog in grote letters op de zijkant "Republique Populaire de Benin" Daarvoor was het actief als passagiersvliegtuig. Het was één van de eerste commerciële vluchten die met jetmotoren vloog. Maar ondanks zijn presidentiële uitstraling, liep er toch iets fout in 1993. Toen werd het toestel aan de ketting gelegd op de luchthaven van Oostende. Het was eigendom van president Mathieu Kerekou. Hij kocht het ooit van de leider van de Moonsekte. Het staatshoofd was er mee naar België gekomen op vakantie met zijn gezin. In Oostende bleek echter dat één van de motoren het had begeven. De Boeing bleef voor reparatie achter. Sindsdien keek niemand er meer naar om en heeft het enkele jaren staan rotten door het zeezout. (lees verder onder de foto)

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Het private presidentiële gedeelte is nog nooit publiekelijk opengesteld, en dat zal zo blijven ook. Dat is iets voor het nageslacht.

— Walter Govaert

De legende van de gouden kraantjes

Een rondleiding in het vliegtuig duurt een tijdje: het is 50 meter lang. Doordat het vliegtuig vaak is verplaatst, moet je nu met een lift de hoogte in, om dan via de deur van de catering aan boord te stappen. Het vliegtuig is onderverdeeld in vier delen: de cockpit, de private vertrekken van de president van Benin, deels omgevormde werkruimtes door Walter en een passagiersgedeelte, dat vroeger gebruikt werd door het personeel van de president.De cockpit is één van de best bewaarde ter wereld, en wordt regelmatig gebruikt ter referentie door luchtvaartspecialisten. Er is ook nog een oude vliegtuigsimulator aan boord. In de werkruimtes staat nog het originele meubilair, en kan je nog symbolen van de Moonsekte aantreffen op de muur. Maar het grootste geheim schuilt in de private vertrekken van de president van Benin. Het gerucht gaat de ronde dat de badkamer heel exclusief is, met gouden kranen. En dat er heel bijzondere stukken in de slaapkamer aanwezig zouden zijn. Maar dat is voorlopig enkel voor Walter en enkele ingewijden een weet, voor ons een mysterie. (lees verder onder de foto's)

Boieng 737 Walter Govaert Kwatrecht Wetteren

Boieng 737 Walter Govaert Kwatrecht Wetteren

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Het zorgenkind van Walter Govaert

Een Boeing van Oostende naar Wetteren slepen, dat is niet makkelijk. Nadat Walter het vliegtuig aankocht in de ambassade van Parijs voor zijn schoonmaakbedrijf - dat toen al actief was op de luchthaven van Oostende waar het presidentiële vliegtuig stond te verkommeren - kwamen er maanden van overleg over het transport. Uiteindelijk, met de hulp van Roger Kerremans, uitbater van de Kokorico (en die had wel al ervaring met vliegtuigen transporteren) werd het vliegtuig zorgvuldig uit elkaar gehaald, en opnieuw in elkaar gelast in Kwatrecht. Een werk van nog eens ettelijke maanden. Maar het is pas daarna dat alles begint: het onderhoud, de vergunningen,.. Nadien is er nog een tweede vliegtuig op de site bijgekomen: een lockheed GO die bedoeld was om in te zetten in de oorlog van Viëtnam. Maar het is nooit uitgevlogen, omdat het te laat klaar was. Het kleine broertje van de Boeing staat nu te pronken op de parking. (lees verder onder de foto)

Je kan je niet voorstellen wat voor een facetten allemaal gemoeid zijn met het stationeren van een vliegtuig. Het systeem van demonteren volgens een bepaalde handleiding, is iets wat elke vliegtuigbezitter moet voor ogen hebben.

— Walter Govaert
Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Boeing 737 Kwatrecht Walter Govaert

Voorlopig een rooskleurige toekomst voor de Boeing

Er wordt al een dikke 20 jaar een juridische strijd gevoerd rond het vliegtuig. De gemeente Wetteren wil het vliegtuig weg. Rechtszaak na rechtszaak werd uitgevochten over vergunningen en ruimtelijke ordeningen. Dat is ook de reden waarom het vliegtuig nu op het dak terug te vinden is, en niet op de parking naast de GoWalt Expo zoals vroeger. Na jarenlange procedures is er in mei van dit jaar in beroep wel een uitspraak gekomen, in het voordeel van Walter. Maar de gemeente denkt nog steeds na of het naar het Hof van Cassatie gaat. 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet