Een zomer zonder shoppen: "Wees bewust van de impact van je kleerkast"

maandag 1 juli 2019 - 09:47
Vandaag zijn de koopjes officieel gestart, een hoogdag voor iedereen die z'n garderobe een upgrade wil geven. Behalve dan voor de bijna 15.000 mensen die zich hebben aangesloten bij de actie van 'slow fashion season'. Zij willen een hele zomer lang geen nieuwe kleding kopen. De campagne wil iedereen bewuster maken van de impact van onze kleerkast.

Journaliste Sarah Vandoorne is ambassadeur van de actie en ze gaf meer uitleg in Plage Préférée. "Kledij is zo goedkoop geworden, dat we niet meer stilstaan bij het productieproces ervan. Voor de productie van een T-shirt is al zoveel water nodig bijvoorbeeld, dat de totale impact immens is. Jaarlijks verbruikt de sector 32 miljoen olympische zwembaden aan water, dat is gigantisch. De mode-industrie is bovendien verantwoordelijk voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen."

Jaarlijks verbruikt de sector 32 miljoen olympische zwembaden aan water.

Gaan die 3 maanden nu echt het verschil maken? "Die 15.000 mensen zijn ongeveer het equivalent van 1,5 à 2 miljoen CO2-uitstoot en 450 à 500 miljoen liter water. De kleding blijft natuurlijk gewoon in de winkels liggen. De actie gaat veel meer om niet shoppen, we willen mensen vooral tot nadenken aanzetten."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!