radio2 spits
Vrachtwagenchauffeurs krijgen loonsverhoging: "Chauffeurs krijgen nog al te vaak stank voor dank"
do 21 okt. - 3:07
Hoger loon
De werknemers- en werkgeversorganisaties in de sector kwamen tot een akkoord om de job van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken. Ze krijgen een loonsverhoging: “Bovenop de jaarlijkse index van 3 procent krijgen ze nog eens een verhoging van 0,4 procent”, zegt Bruno Velghe van beroepsvereniging UPTR. Trucker Ronny Berrevoets reageert: “30 cent is een aalmoes. In Nederland hebben ze bijna 2 euro meer dan bij ons." Dat komt omdat ze in Nederland die jaarlijkse indexering niet kennen." Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer”, zegt Bruno Velghe.
Premie
Bovenop de loonsverhoging krijgen de chauffeurs ook een cadeaucheque en een coronapremie van samen 290 euro. Bruno Velghe: “Tijdens de coronaperiode hebben onze vrachtwagenchauffeurs doorgewerkt in zeer moeilijke omstandigheden. Met die premie willen we hen bedanken.” Die premie is wel eenmalig. “Een aalmoes”, reageren verschillende chauffeurs bij Radio 2 spits. "Peanuts", zeggen anderen.
Vernieuwde functieclassificatie
De huidige functieclassificatie om het loon te bepalen, is al 30 jaar oud en vooral gebaseerd op het soort voertuig. Maar bij de vernieuwde classificatie zal meer rekening gehouden worden met de inspanningen van de chauffeurs op basis van 10 criteria. Wie bijvoorbeeld de baan op gaat met gevaarlijke goederen moeten daarvoor een opleiding volgen, maar die verdient daar nu niet meer voor. Bij de nieuwe classificatie zal dat wél zo zijn. De nieuwe indeling gaat in op 1 januari 2023.
Meer appreciatie voor de job
Tot slot moet er hard gewerkt worden aan het opkrikken van het imago van vrachtwagenchauffeur. “Chauffeurs krijgen nog al te vaak stank voor dank. Wij krijgen nog altijd te vaak te horen dat opdrachtgevers hun sanitair niet ter beschikking willen stellen. Dat zijn zaken die niet meer kunnen. Het wordt tijd dat onze collega's worden gezien als volwaardige professionals. Hier draagt de overheid ook verantwoordelijkheid. Er moet geïnvesteerd worden in betere parkings mét sanitair”, besluit Bruno Velghe.