Spits
Dieter Van Esch, docent social media: "Grote bedrijven laten Facebook links liggen uit protest tegen racistische en gewelddadige posts"
di 30 jun. - 3:27
"The North Face en Patagonia waren de eerste om hun budget weg te halen en riepen andere bedrijven op om dat ook te doen", vertelt Dieter Van Esch. "In het begin dacht ik dat dit gewoon zou passeren. Maar intussen hebben nog andere, grote bedrijven hun budget ook weggehaald. Het aandeel van Facebook stond vorige week op een absoluut hoogtepunt maar is intussen 10 procent gedaald."
Waarom halen bedrijven budget weg?
"Die grote bedrijven vinden dat racistische of gewelddadige posts niet kunnen op Facebook. Facebook ziet nu ook wel in dat ze nieuws beter moeten aanpakken. Ze moeten nakijken of artikels van een betrouwbare bron komen bijvoorbeeld, of dat je kan zien wie de auteur is van een artikel. Ze willen ook niet-commerciële media zoals de VRT opwaarderen. Als die media iets meedelen, is dat niet platvloers commercieel, maar gemaakt door degelijke mensen. Zo'n berichten krijgen dan een extra label, 'dit is waardevolle, correcte informatie'."
De grootste nonsens wordt toegelaten
Dieter Van Esch is ook docent aan de PXL Hogeschool in Hasselt. Elk jaar geeft hij zijn studenten een opdracht om aan te tonen dat het systeem van Facebook faalt. "Ze krijgen een budget van vijf euro en moeten daar een campagne mee opzetten. Ze sturen de gekste dingen in voor goedkeuring door Facebook. Verhalen die helemaal niet kloppen, totale nonsens. Dat is ook de opdracht: probeer Facebook en de mensen in de luren te leggen. Facebook keurt alles goed! Er is niemand die dat checkt, er is geen eindredacteur. Facebook gaat dus echt iets moeten doen en dat weten ze ook. Je kan alleen niet alles zuiveren, dan gaan mensen, de gebruikers ook weg. Als dat zou gebeuren, zullen nog meer adverteerders wegblijven", besluit Dieter Van Esch.