Tim Verheyden: "Als het van Apple afhangt, zijn we niet langer meer het product"

donderdag 29 april 2021 - 16:35
Persoon achter een computer
Foto Unsplash
IPhone-apps zoals Facebook moeten vanaf deze week toestemming vragen om je te mogen volgen op het internet en je data te verzamelen. David Van Ooteghem sprak in ‘Spits’ met Social Media expert Tim Verheyden over de gevolgen hiervan.

“Bedrijven zoals Facebook leven van het feit dat ze onze data kunnen verzamelen en die data daarna kunnen aanbieden. Zodat er gericht advertenties kunnen uitgestuurd worden. Iedereen heeft op zijn smartphone een uniek advertentieprofiel staan. Dat slaat op tot welke categorie je behoort en welke advertenties bij jou werken. Eigenlijk zijn wij het ‘product’, maar als het van Apple afhangt is dit niet langer het geval meer.” 

"Sinds deze week ga je bij de apps die je installeert toestemming moeten geven of ze jou mogen volgen. Als je hen die toestemming niet geeft, mag de app enkel de informatie opslaan over wat je binnen de applicatie doet. Facebook houdt bijvoorbeeld bij wat je doet binnen de Facebook-app zelf. Maar niet enkel dat: het verzamelt al ons surfgedrag. Apple wil dat dat laatste stopt."

Voortrekker van de privacy

"Voor Apple is dit natuurlijk een opportuniteit. We leven in tijden dat privacy voor heel veel mensen belangrijk is. Facebook ligt soms ook onder vuur door de manier waarop zij informatie over ons verzamelen. Apple zelf heeft geen applicaties, ze verkopen enkel smartphones en andere producten waar applicaties opstaan. Zij kunnen dus volop voor die privacy gaan. Maar die apps leven van alle datavergaring. Apple wil nu de grote voortrekker worden van privacy. Daarmee zetten ze zich af tegen de grote spelers zoals Facebook."

Android

Tim Verheyden geeft ook een tip voor mensen die met Android werken: "Als je Android hebt, hangt het van Google af. Google leeft namelijk van de advertenties. Maar wat je wel kan doen is eens op Google gaan kijken en je advertentieprofiel regelmatig wissen. Daar bestaan ook applicaties voor. Dat maakt het moeilijker voor adverteerders om jou specifieke advertenties aan te bieden."

Wat nu?

"De vraag is: ‘Wat gaat die betekenen voor de adverteerders?’ Gaan zij nog gericht kunnen adverteren, maar ook voor Facebook. Facebook vindt dit zeker niet leuk. Veel mensen gaan dit uitschakelen en zo gaan zij minder inkomsten hebben. Maar anderzijds zijn er al nieuwe manieren aan het ontstaan om ons te bestoken met advertenties. Een van die manieren is Flock. Zij gaan je in grote groepen van mensen plaatsen, dus bij een bepaald profiel."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!