Zo laat je je kinderen wennen aan het winteruur

maandag 19 oktober 2020 - 14:55
Photo by Peter Oslanec on Unsplash
Op zondag 25 oktober 2020 draaien we de klok een uurtje achteruit. Een uur extra slaap! Dankzij deze tips van Kind & Gezin hebben jouw (b)engeltjes zo min mogelijk last van het winteruur.

Winteruur betekent dat 3 uur, 2 uur wordt. Hoera, een extra uur slaap dus! Maar dat betekent ook dat zoon- of dochterlief 's avonds al moe is, maar het nog geen bedtijd gaat zijn. De kans bestaat dan dat je kind over zijn of haar slaap heen is wanneer het wél bedtijd is. Of 's morgens is je bengel voor dag en dauw alweer wakker. Dankzij deze tips verloopt de overgang wat makkelijker.

  • Begin vandaag al met bedtijd een kwartiertje te verlaten. Gaat je kindje om 20 uur slapen? Maak daar dan vandaag 20.15 uur van. Doe er morgen nog een kwartiertje bij, 20.30 uur. Schuif zo verder op tot je kind een uur later gaat slapen. Zo voorkom je dat je zoon of dochter in één keer aan het tijdverschil moet wennen.
  • Schuif eventueel ook met andere belangrijke momenten zodat het hele dagritme wat mee verschuift. Denk maar aan dutjes of maaltijden.
  • Hou vast aan je gewoonlijk avondritueel. Lezen jullie altijd een verhaaltje voor het slapengaan? Blijf dat dan zeker doen. Structuur is belangrijk voor kinderen. Zo weten ze dat het verhaaltje vasthangt aan gaan slapen en kunnen ze zich daar (onbewust) mentaal al op voorbereiden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!