Is de Brusselaar tevreden met de voetgangerszone?
vr 28 sep. - 0:20
Positief
Ondertussen is het zes jaar geleden dat burgeractivist Bram Dewolfs (foto bovenaan) het Beursplein in Brussel kaapte, met 2000 andere burgers. Ze pleitten toen voor een autovrij Brussel. Hun actie werd opgepikt door de media in onder andere China, Mexico en Amerika. En het werkte... Slechts twee maanden later kondigde het toenmalige stadsbestuur aan dat er een voetgangerszone komt op de Anspachlaan. Bram Dewolfs is er nog altijd van onder de indruk: "De burger heeft meer macht dan we denken, en zeker als we ons collectief verenigen."
Nu, zes jaar later, is er veel gewerkt aan de voetgangerszone, en dat gaat nog een tijdje door. Bram Dewolfs ziet een positieve vooruitgang: "Het ziet er momenteel nog pover uit, maar als ik de balans bekijk tussen de negatievere zaken en de positieve, dan neig ik toch naar het positieve. Alles is beter dan 19.000 auto's die hier dagelijks voorbijkomen."
Openbaar vervoer
Is het nog de moeite om met de auto naar Brussel te komen? Sonny vroeg het aan verkeersexperte Cathy Macharis: "Als je een andere keuze hebt om naar Brussel te komen dan met de auto, is dat een beter idee. We hebben dat openbaar vervoer echt nodig. De verbinding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is inderdaad heel druk, maar er zijn natuurlijk ook andere treinen die naar Brussel rijden, en een stuk rustiger zijn."
Toekomst
Tegen 2030 worden er in Brussel 145.000 extra mensen verwacht, kan het autovrije centrum van Brussel dit aan? Cathy Macharis zegt dat we creatief moeten zijn: "Een kabelbaan, waarom niet? We gaan echt heel goed moeten nadenken. Zo wordt er ook nagedacht over zelfrijdende bussen, trams en auto's."
De werken aan de voetgangerszone zouden eind 2019 klaar moeten zijn.
Verkeersexperte Cathy Macharis
Verkeersexperte Cathy Macharis