Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Is de Brusselaar tevreden met de voetgangerszone?

vr 28 sep. - 0:20

Een betere luchtkwaliteit, minder verkeerslawaai, een rustigere sfeer in de binnenstad, de aanleg van mooie pleinen, vergroening van de stad,... de beruchte voetgangerszone in Brussel leek aan de start van het project een mooi idee. Maar is de Brusselaar echt tevreden? En hoe moet het verder?
Burgeractivist, Bram Dewolfs

Positief 

Ondertussen is het zes jaar geleden dat burgeractivist Bram Dewolfs (foto bovenaan) het Beursplein in Brussel kaapte, met 2000 andere burgers. Ze pleitten toen voor een autovrij Brussel. Hun actie werd opgepikt door de media in onder andere China, Mexico en Amerika. En het werkte... Slechts twee maanden later kondigde het toenmalige stadsbestuur aan dat er een voetgangerszone komt op de Anspachlaan. Bram Dewolfs is er nog altijd van onder de indruk: "De burger heeft meer macht dan we denken, en zeker als we ons collectief verenigen."
 
Nu, zes jaar later, is er veel gewerkt aan de voetgangerszone, en dat gaat nog een tijdje door. Bram Dewolfs ziet een positieve vooruitgang: "Het ziet er momenteel nog pover uit, maar als ik de balans bekijk tussen de negatievere zaken en de positieve, dan neig ik toch naar het positieve. Alles is beter dan 19.000 auto's die hier dagelijks voorbijkomen." 

Openbaar vervoer

Is het nog de moeite om met de auto naar Brussel te komen? Sonny vroeg het aan verkeersexperte Cathy Macharis: "Als je een andere keuze hebt om naar Brussel te komen dan met de auto, is dat een beter idee. We hebben dat openbaar vervoer echt nodig. De verbinding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is inderdaad heel druk, maar er zijn natuurlijk ook andere treinen die naar Brussel rijden, en een stuk rustiger zijn." 

Toekomst

Tegen 2030 worden er in Brussel 145.000 extra mensen verwacht, kan het autovrije centrum van Brussel dit aan? Cathy Macharis zegt dat we creatief moeten zijn: "Een kabelbaan, waarom niet? We gaan echt heel goed moeten nadenken. Zo wordt er ook nagedacht over zelfrijdende bussen, trams en auto's." 

De werken aan de voetgangerszone zouden eind 2019 klaar moeten zijn. 

Verkeersexperte Cathy Macharis

Verkeersexperte Cathy Macharis

Verkeersexperte Cathy Macharis

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet