Staking bij technische diensten De Lijn in Vlaams-Brabant
vr 12 jul. - 11:56
"Het zit diep", zucht Marcel Conters van de ACOD. "Het is dan ook geen toeval dat er vandaag een spontane staking is uitgebroken", zegt hij. "Het personeelstekort is de druppel die de emmer deed overlopen. Maar er is veel meer aan de hand. Jarenlange besparingen beginnen hun tol te eisen. Zo is er een gebrek aan wisselstukken en blijven bussen lang buiten dienst", zegt Conters.
De Lijn Technics?
Ook de toekomst van het statuut van het technisch personeel zorgt voor onrust. "In de wandelgangen circuleert het gerucht dat De Lijn de technische dienst wil onderbrengen in een aparte entiteit. Je zou dus zoals destijds met Sabena en Sabena Technics een afsplitsing krijgen tussen de Lijn en De Lijn Technics. Maar het is helemaal niet duidelijk hoe dat zal verlopen en welke gevolgen dat heeft voor het statuut van de mensen", zegt Conters. Hij voegt er aan toe dat de contacten met de directie over het dossier erg moeilijk verlopen.
Nog geen gevolgen
Voorlopig laat de actie zich niet voelen in de dienstverlening. "Er rijden door de zomerdienstregeling al minder bussen, maar als de actie lang zou duren, dan kunnen er wel gevolgen zijn", verwacht Conters. "Want een bus die uitvalt door een defect of een ongeval zal niet meer hersteld worden." De technische diensten van de Lijn zitten verspreid over diverse stelplaatsen, zoals bijvoorbeeld die van Tielt-Winge (zie foto).