Zone 30 voor heel Brussels Gewest: "Dat is realistisch"

maandag 15 juli 2019 - 06:17
Heleen Luyckx
Zico Saerens
De volgende Brusselse regering wil in het hele Brusselse Gewest een zone 30 invoeren. De politiek wil zo reageren op de vele ongevallen met vluchtmisdrijf die de laatste tijd in Brussel gebeuren. Zondagochtend was er nog een dodelijk ongeval. Zo'n zone 30 is volgens professor mobiliteit Cathy Macharis van de VUB ook zeker realistisch.

Zondagochtend rond kwart voor vijf gebeurde er opnieuw een dodelijk ongeval met een voetganger in Brussel. Het ongeval gebeurde in de buurt van het Rogierplein, de bestuurder pleegde vluchtmisdrijf en wordt nog via camerabeelden opgespoord door de politie. Het is het zoveelste ongeval met een zwakke weggebruiker in het Brusselse Gewest.

Om de stad leefbaarder te maken, wil de regering vanaf 2021 een zone 30 invoeren voor het hele Brusselse Gewest. In alle straten met uitzondering van de grote gewestwegen en de Kleine Ring. 

Realistisch of niet?

"Dat is zeker realistisch", zegt professor Macharis van de VUB in "De ochtend" op Radio 1. "In Schaarbeek is er al zo'n zone 30 sinds september vorig jaar. Al zien we daar wel dat er de laatste maanden nog steeds veel ongevallen gebeuren. Een op de drie auto's rijdt er nog steeds meer dan 30 kilometer per uur, sommigen gaan zelfs nog tot 70 tot 80 kilometer per uur. Maar het kán werken, als er voldoende controle en infrastructuur. Daarnaast zal er ook meer worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer en zou er worden gekeken of het mogelijk is om het openbaar vervoer gratis te maken voor jongeren onder de 25 en ouderen boven de 65."

"Geen eigen auto meer nodig in Brussel"

"Dat alles in combinatie met alle deelsystemen die er al bestaan - de auto's en elektrische steps en fietsen - maakt dat je eigenlijk geen eigen auto meer moet hebben in Brussel. En dat zou absoluut goed zijn voor het klimaat, want het invoeren van de zone 30 heeft eigenlijk niets te maken met het klimaat. Brussel toont dat het kiest voor meer plaats voor voetgangers en fietsers en zet de auto niet meer op de eerste plaats", verduidelijkt Macharis. 

Verbod op dieselwagens

Tot slot zou er ook een absoluut verbod voor alle dieselwagens komen in 2030. Dat lijkt snel, maar is volgens de professor wel "absoluut noodzakelijk" om de klimaatdoelstellingen te halen. "Er wordt hard geïnvesteerd in alternatieven. Als je als burger alternatieven krijgt, dan kan alles zelfs goedkoper worden. Niets doen, zal ons alleszins veel meer kosten."

Geschrokken

Het burgercollectief 1030/0 in Schaarbeek komen op voor veiliger verkeer in Schaarbeek. Zij reageren verbolgen op het nieuws van de nieuwe aanrijding met vluchtmisdrijf. Eva: "Ik was erg geschrokken en ook ontgoocheld. Dat we nog steeds geen lessen hebben getrokken uit wat er de voorbije jaren is gebeurd. Wij willen dat er eindelijk iets veranderd in Brussel." Eva hoopt ook dat het regeerakkoord dat later op de dag bekend wordt gemaakt, ambitieus zal zijn. "Het is de enige manier om echt iets te veranderen voor de zwakke weggebruiker". 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!