5 tips om te sporten als het heet is

donderdag 24 mei 2018 - 13:57
Zondag kan je deelnemen aan de 20 kilometer door Brussel. Dat is één van de grootste loopevenementen van het jaar waar duizenden mensen aan deelnemen. Omdat het dit weekend 30 graden wordt, raadden enkele topcardiologen aan om niet te lopen. Hilde Plaetinck van 'Het Gezonde Huis' uit Haasrode geeft je vijf tips voor als je toch gaat.

Hilde is specialiste beweging, voeding en massage. Ze raadt net zoals de cardiologen aan om straffe sportstoten niet uit te halen in 30 graden. “Als je nog nooit in één keer 20 km gelopen hebt, begin er dan niet aan. Zeker niet in die hitte”, waarschuwt ze.

Genoeg voorbereid?

Zorg dus dat je voldoende bent voorbereid op zo’n lange loopafstand. “In Het Gezonde Huis bouwen wij via conditietraining op naar zo'n afstand met een schema. Zo kan je rustig toewerken naar die 20 kilometer. Loop zeker de effectieve afstand al een aantal keer voor je ze doet. Zo weet je ook dat je het kan.”

Zuipen! Maar dan water

Wanneer je dan toch besluit om te gaan lopen, is er één grote sleutel. Drinken, drinken en nog eens drinken. “Je verliest in die warmte heel veel vocht. Zo’n 2 liter per uur. Daarom is het belangrijk om vaak te drinken”, verzekert Hilde.

Op loopwedstrijden staan er vaak bevoorradingsstandjes met water. Maar de flesjes die je daar krijgt hebben meestal geen dop. “Vraag effectief naar een gesloten flesje of neem toch zelf één mee. Zonder dop moet je het in één keer opdrinken en dat kan maagproblemen geven.”

Sportdrankje: goed of niet goed?

Ook sportdrankjes zijn handige hulpmiddeltjes om je een boost te geven. "Daar zit natrium in wat je vochtpijl in balans houdt. Controleer wel of er niet te veel of te weinig natrium én suikers in je drankje zit. Want te veel van die twee doet je eerder kwaad dan goed. Of maak het zelf: een liter water, een geperste citroen en een snuifje zeezout!"

Voeding

Wanneer je 20 kilometer gaat lopen, eet dan minstens twee uur op voorhand een stevige maaltijd. Vlak voor het lopen mag je zeker niet meer dan een snack eten. Die moet goed verteerbaar zijn. “Probeer zo’n snack ook op voorhand uit. Want dat kan anders wel eens tegenvallen”, waarschuwt Hilde. "Zo sta je niet voor verrassingen bij het lopen." 

Leren luisteren

Luister ten slotte naar je lichaam! “Tekenen van dehydratatie zijn misselijkheid, hoofdpijn of een hele droge mond. Wanneer je over het algemeen een zwak gevoel hebt, stap dan even. Als dat nog niet helpt: stop er dan gewoon mee. Je hebt niets te bewijzen!”

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!