
de inspecteur
Ziektebriefje sturen via mail. Het mag. Soms.
vr 13 jun. - 2:50

Je bent enkele dagen, of zelfs maar één dag afwezig. Je moet je werkgever een dokterattest bezorgen. Waarom zou je dat via de post doen. Via mail is toch even makkelijk. Maar is het wettelijk?
Ze zeggen dat je onwettig afwezig bent als je je ziektebriefje aan je werkgever bezorgt via e-mail. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet helemaal: bij sommige werkgevers mag het wel. En soms hoef je zelfs helemaal geen ziektebriefje af te geven.
De wet zegt namelijk dat je drie dingen moet doen als je ziek bent:
- je werkgever verwittigen
- een medisch getuigschrift bezorgen “als daar om gevraagd wordt”
- je laten onderzoeken door een controlearts.
Wettelijk gezien ben je dus niet verplicht om een medisch getuigenschrift te bezorgen, behalve als je baas er uitdrukkelijk om vraagt, of als het zo in het arbeidsreglement staat. Je moet het dan binnen de twee werkdagen afgeven of opsturen met de post.
Tenzij – alweer een uitzondering – tenzij er iets anders staat in het arbeidsreglement. Een andere termijn bijvoorbeeld om je briefje te bezorgen of een andere verzendingsmogelijkheid, zoals een fax of ook… e-mail.
Het loont in elk geval de moeite om je arbeidsregelement toch nog eens te lezen, want als je een medisch attest te laat of op een verkeerde manier bezorgt, dan heeft je baas het recht om jouw gewaarborgd loon in te houden voor alle dagen waarop je ziek was maar nog geen getuigschrift had afgeleverd.
Het is dus het arbeidsreglement van jouw werkgever dat telt, en als daar in staat dat je een attest via email mag bezorgen, dan mag het - zo simpel is het.