5 ideetjes om je ontbijt te pimpen!

dinsdag 11 januari 2022 - 10:30
Aha!
Heel wat mensen grijpen 's morgens naar een lekkere boterham met beleg. Maar altijd hetzelfde ontbijt is een beetje als elke avond dezelfde warme maaltijd eten: boooooring. Laat je inspireren door deze heerlijke ontbijt-alternatieven

Je ontbijt bestaat het best uit:

  • een zuivelproduct: melk, kaas, yoghurt, ...
  • granen: brood, ontbijtgranen, ...
  • fruit: dat kan een stukje fruit zijn, maar ook fruit verwerkt in een sapje of smoothie
  • suiker: met mate natuurlijk, bijvoorbeeld in je koffie of op je boterham (honing, confituur, ...)
  • een vetstof: met mate natuurlijk, bijvoorbeeld boter op je boterham, een eitje gebakken in wat olie (kokosolie, sojaolie, ...)

Wat dacht je van...

Havermout

Havermout kan je op ontelbare manieren eten: warme pap, koud met wat yoghurt, ... Maar je kan er ook koekjes van maken. Ideaal voor een snel ontbijt!

Eitjes

Hoe heb jij je eitje het liefst? Gekookt, gebakken, gepocheerd, een roerei,... Je kan bijvoorbeeld een spiegeleitje bakken in wat kokosolie, en het lekker oppeuzelen met een donkere boterham en wat kaas.

Muesli of granola

Muesli of granola is een mix van havermout, noten, zaden, pitten en eventueel wat zoetigheden (bijv. een klein beetje chocolade). Ideaal in combinatie met wat yoghurt, melk en/of vers fruit.

Pannenkoeken

"Pannenkoeken? Een gezond ontbijt?", denk je misschien. Wél als je weg stapt van de klassieke pannenkoek, en kiest voor een beslag op basis van havermout, kokosmeel, boekweitmeel,... Combineer het met vers fruit en wat yoghurt en je start met een knal aan je dag!

Smoothie

Smoothies zijn het perfecte ontbijt voor mensen die 's morgen niet veel tijd hebben. Weeg je ingrediënten de avond voordien al af en bewaar ze in de koelkast. 's Morgens gewoon in je blender gooien en klaar is keer! Je kan smoothies maken op basis van fruit, maar experimenteer ook eens met smoothies op basis van yoghurt en/of havermout!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!