Recordaantal klachten over energieleverancier Essent: "Dit ruikt naar oplichting!"

donderdag 20 februari 2020 - 08:00
De voorbije maanden krijgt De Inspecteur van Radio 2 opvallend veel klachten over energieleverancier Essent. Van klanten die in het verleden best tevreden waren, maar ook van nieuwe klanten. Een opvallende gelijkenis tussen al die verhalen, is dat ze lang lijken aan te slepen en een oplossing vaak op zich laat wachten. Ook de Ombudsman van de Energiesector merkt een sterke stijging. Van alle klachten die hij in 2019 kreeg ging 27% over Essent. Hij opende meer dan 1.600 klachtendossiers.

De klachten over Essent gaan vooral over facturatieproblemen. Het gaat dan over rekenfouten op de factuur, laattijdige uitbetaling van tegoeden, problemen met de sociale tarieven die niet automatisch worden doorgerekend en problemen met de Vlaamse Energieheffing en het prosumententarief. Het prosumententarief is de vergoeding die zonnepaneleneigenaars met een terugdraaiende teller sinds 2015 betalen voor het niet-gemeten gedeelte van hun gebruik van het distributienet.

Essent erkent problemen

Essent geeft de vele problemen met facturatie toe en zegt dat de oorzaak te vinden is bij het nieuwe IT-platform dat ze hebben gelanceerd. Koen Colpaert van Essent: "Ons nieuwe IT-platform vertoont enkele kinderziektes en daardoor hebben we problemen om bepaalde klanten correct te factureren. Het overgrote deel van onze klachten ondervindt hier geen problemen van, het gaat vooral over klanten die een iets complexere situatie of factuur hebben. Wij proberen nu klant per klant een oplossing te bieden en zullen de getroffen klanten hiervan ook op de hoogte brengen."

Essent hoopt dat de problemen zo snel mogelijk opgelost zullen zijn maar durft er geen concrete datum op te plakken. Ze laten ook nog weten dat als klanten toch vragen hebben over hun factuur ze altijd terecht kunnen bij het bedrijf. Dat kan best via het contactformulier op de website van Essent of op hun telefoonnummer dat ook op de site te vinden is.

Oplichters!

Radio 2-luisteraar Dirk is één van de getroffen nieuwe klanten bij Essent, hij vond bij hen een redelijk goedkoop contract voor z'n aardgas. Maar zowel de voorschotfacturen als de prijs zijn altijd hoger dan afgesproken. Het bedrijf vroeg hem onlangs zelfs om te bewijzen dat hij effectief een contract was aangegaan aan deze voordelige tarieven. Luisteraar Dirk: "Ik heb het ondertussen gehad met hun excuses en mooie beloftes en volgens mij ruikt dit eerder naar oplichting. Dat ik moet de tarieven van mijn contract moet bewijzen aan hen is compleet de omgekeerde wereld".

Ombudsman voor de Energiesector Eric Houtman wil niet meteen spreken van oplichting en zegt dat het bedrijf het vooral moeilijk heeft om de juiste contracten en klanten aan de juiste factuur te koppelen. Als ook jij problemen ondervindt met Essent is zijn raad om in eerste instantie toch naar het bedrijf zelf te stappen. Raakt het niet opgelost of komt er geen compromis uit de bus kan je uiteraard ook klacht indienen via de website van de Ombudsdienst Energie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!