Dropshipping: besteld bij Belgische webshop, geleverd uit China

maandag 8 juni 2020 - 08:00
Je koopt online een product bij een Belgische webshop, maar wanneer je pakket enkele weken later geleverd wordt blijkt het toch gewoon rechtstreeks uit China te komen. Dropshipping heet dat. De Inspecteur zoekt uit hoe het precies werkt en wat jij als consument kan doen om dit soort websites te herkennen.

Stel, je wil een nieuw telefoonhoesje kopen. Na wat online opzoekwerk kom je terecht bij een Belgische of Nederlandse webshop. Je plaatst je bestelling en enkele weken later wordt je pakket thuis geleverd. Maar dan blijkt dat je pakket rechtstreeks vanuit China is opgestuurd. Meer zelfs, het is nooit gepasseerd bij die Belgische webshop. En wanneer je het product opzoekt op een Chinese webshop, staat het vaak te koop voor een fractie van de prijs. Dat fenomeen noemen we 'dropshipping'.

Rotte appels

"Dropshipping betekent letterlijk 'drop the shipping', laat het verschepen vallen. Dat houdt in dat het aangekochte product niet de verkoper verzonden wordt maar door de producent of de leverancier", zegt Sofie Geeroms van Becommerce de vereniging van Belgische webwinkels. "Het bestaat al jaren, post-orderbedrijven werken als sinds de jaren 50' op die manier."

De verkoopstechniek is dus niet nieuws en op zich ook niet fout. Maar helaas zijn verkopers soms onduidelijk over hun werkwijze. Klanten die liever niet bij Chinese webshops kopen, krijgen plots toch gewoon producten uit China opgestuurd. En vaak betalen ze veel meer. "Zoals in alle sectoren zijn er ook in de sector van de e-commerce rotte appels. Beginnende ondernemers denken soms snel geld te kunnen verdienen met dropshipping. En dan wordt er al eens vals gespeeld en niet-transparant gecommuniceerd naar klanten."

Beginnende ondernemers denken soms snel geld te kunnen verdienen met dropshipping en dan wordt er al eens vals gespeeld.

Sofie Geeroms, Becommerce

Beter beschermd bij Belgische webshop

Belgische dropshippingwebsites verkopen vaak Chinese producten door aan een veel hogere prijs. Is het dan niet beter om gewoon rechtstreeks bij de Chinese webshop te winkelen. "Dat zou ik toch niet aanraden. Vaak heb je bij die buitenlandse winkels geen dienst na verkoop. Je weet ook niet of ze voldoen aan de Belgische en Europese wetgeving. Webshops die hier geregistreerd staan, moeten zeker voldoen aan die regels."

Belgische webshops moeten zich dus aan de Belgische wetgeving houden, al is dat bij dropshippers niet altijd even duidelijk. "Het is de verantwoordelijkheid van de consument om te controleren of de webshop voldoet aan de voorwaarden en een keurmerk heeft. Belangrijke kenmerken zijn het herroepingsrecht van 14 dagen, een garantieperiode en een redelijke levertermijn."

 

Ali versus dropshipping België

Volgens Becommerce is dropshipping in de meeste gevallen dus geen probleem. Zij zien het als een alternatieve manier aan e-commerce te doen. Maar niet iedereen is het daarmee eens. Luisteraar Annigje uit Keerbergen heeft een facebookpagina gelanceerd waarop ze websites die aan dropshipping doen oplijst. "Als je op sociale media surft word je om de oren geslagen met dat soort webshops en vaak zijn er toch heel veel klachten."

"Het is niet illegaal, maar het neigt naar oplichting. Die Belgische of Nederlandse webshops voegen totaal geen meerwaarde toe aan het product, maar verkopen het wel voor een veelvoud van de prijs. Ze gebruiken zelfs de identieke foto's van de Chinese websites. En ook qua garantie of terugbetaling doen die Belgische webshops weinig meer dan hun Chinese tegenhanger."

De Belgische webshops zijn vaak moeilijk te bereiken. "Eigenlijk zijn ze verplicht om contactgegevens online te publiceren, maar vaak moet je heel lang zoeken om toch maar een e-mailadres te vinden. En als je dan een klacht stuurt, krijg je zelden antwoord."

Wat kan je zelf doen?

Heb je zelf iets besteld bij zo'n dropshipping website en komt je artikel niet aan, dan kan je enkele stappen ondernemen. In de eerste plaats moet je contact opnemen met de webshop via mail of aangetekend schrijven. Krijg je geen antwoord dan kan je altijd beroep doen op ombudsdienst van de postsector. De ombudsdienst is gratis en kan bedrijven verplichten om uit te zoeken waar je pakket gebleven is. De voorwaarde is wel dat je eerst zelf geprobeerd hebt aan te kloppen bij de betrokken bedrijven. Maar als de webshop natuurlijk verdwenen is, dan is de kans nihil dat je nog iets van je geld terugziet.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!