Laat je rekening niet plunderen als je iets (ver)koopt via een tweedehandswebsite

donderdag 7 november 2019 - 08:07
Oplichters gaan gretig te werk op tweedehandswebsites. De Inspecteur krijgt veel klachten over valse koerierdiensten die de afhandeling van het pakket zullen regelen. Eva trapt in de val en haar zichtrekening wordt geplunderd. Febelfin en het Centrum voor Cyber Security (CCB) voeren dagelijks de strijd tegen deze problematiek: "We nemen maatregelen maar de criminelen zijn erg slim. We blijven ons inzetten en sensibiliseren om dit soort praktijken tegen te gaan."

Vermijd een verkoop via een koerierbedrijf 

Eva vertelt bij De Inspecteur hoe ze in een mum van tijd haar zichtrekening zag leeglopen. Ze verkoopt kinderkleding via 2dehands.be en krijgt heel snel reactie van een mogelijke koper die meer wil bieden dan de vraagprijs. Hij stelt voor om de ophaling van de spullen te regelen met een koerierbedrijf

Voordat de koerierdienst effectief de spullen komt ophalen, krijgt Eva telefoon van een zogenaamde medewerker van DHL. Hij laat haar weten dat ze via een link een account moet aanmaken op een website. Daarop moet ze inloggen met haar bankkaart en kaartlezer. Dat is zogezegd om de verzending te regelen maar in feite log je in op een valse website die oplichters hebben nagebouwd.

Haar bankgegevens komen terecht bij oplichters en haar zichtrekening wordt leeggeplunderd. "Ik ben er met mijn eigen ogen ingetrapt. Maar het moest heel snel gaan en het leek allemaal heel professioneel."

"Dagelijkse kost"

Het CCB krijgt meer en meer klachten over phishing via verkoopsites. "We merken dat oplichters daarbij gebruik maken van bekende merknamen om een vals gevoel van veiligheid te creëren", zegt woordvoerder Andries Bomans. Alle koerierdiensten (DHL, UPS, DPD, ...) zijn het slachtoffer van dit soort praktijken. 

De oplichters creëren een valse website die verdacht veel op de echte lijkt. Aan de domeinnaam kan je volgens het CCB al merken of het om een frauduleuze link gaat. "De domeinnaam is het stuk dat voor de .com of .be staat. Als je daar iets verdacht ziet zoals een speciaal teken of een streepje, dan mag je zeker zijn dat het om een valse website gaat."

Het inschakelen van valse koerierdiensten is niet de enige manier hoe oplichters je bankgegevens proberen te strikken. Het CBB waarschuwt ook voor:

  • Bankverificatie. De oplichters laten uitschijnen dat ze twijfelen of jij een legitieme koper/verkoper bent. Ze vragen om je account te verifiëren via een link.
  • Voorschotten via Moneygram, Western Union, ... .  Deze betaalsystemen zijn vaak het slachtoffer van oplichting. 

De bank kan niet altijd helpen en dat zorgt voor frustratie

Het is belangrijk om in het geval van phishing zo snel mogelijk contact op te nemen met je bank. Zij zullen proberen, indien het niet te laat is,  om de transactie nog te blokkeren.

Daarnaast start de bank ook een onderzoek naar de feitelijke omstandigheden. Op basis daarvan oordelen ze of er al dan niet een terugbetaling komt. De bank van Eva komt niet tussen omdat het gaat om een 'grove nalatigheid' aangezien zij zelf de transactie heeft uitgevoerd. Heel frustrerend wanneer je zichtrekening is leeggeplunderd. 

Stel dat je het slachtoffer bent geworden van phishing en je bank geeft een negatief advies over terugbetaling, weet dat je dan als klant naar de ombudsdienst kan stappen. Zij herbekijken het dossier en geven een advies naar de bank toe. 

Toch is de bankensector bezig met de problematiek en kunnen ze verdachte transacties vaak tegenhouden. "De banken monitoren. Wanneer we een verdachte transactie opmerken, blokkeren we deze en nemen we contact op met de klant. Geeft die groen licht, dan gaat de transactie door", zegt Isabelle Marchand, "Op die manier hebben we al veel verdachte transacties onderschept."

Het gebruik van geldezels maakt het traceren van criminelen erg moeilijk

Isabelle Marchand, woordvoerster Febelfin

Het is niet altijd even makkelijk voor de bankensector om de identiteit van oplichters te achterhalen. "Criminelen zijn ingenieus. Er wordt meer en meer gebruik gemaakt van geldezels, tussenpersonen die geld doorsluizen van de ene rekening naar de andere. En die geldezels zijn vaak onbewust zelf slachtoffer van de oplichters."

Febelfin benadrukt het belang om een aangifte te doen bij de politie. Zij starten dan een onderzoek en werken nauw samen met de bank in kwestie. Zo kunnen ze samen op zoek gaan naar de echte identiteit van de oplichters. 

Stuur verdachte berichten door

Het CBB vraagt om verdachte mails en links steeds door te sturen naar verdacht@safeonweb.be. Zij kunnen zo de links in de berichten blokkeren en nieuwe fraude voorkomen.

Krijg je een phishingmail van een bank? Dan kan je die steeds doorsturen naar phishing@denaamvanjebank.be/.com

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!