Online betalen kan nu ook met Klarna. Maar hoe werkt het?

maandag 23 november 2020 - 08:00
Vandaag kopen en pas over 21 dagen betalen. Dat kan via betalingsplatform Klarna. Maar hoe werkt het precies en wat zijn de risico's?

Als je vaak online shopt, heb je het misschien al gemerkt: tijdens het afrekenen kun je sinds kort in heel wat webshops kiezen voor betalen via Klarna. Wie kiest voor die optie kan tot 21 dagen uitstel van betaling krijgen.

Eerst zien, dan betalen

Klarna is een van oorsprong Zweeds betaalplatform. Het bestaat al sinds 2005 maar werd pas in juni 2020 gelanceerd in België. "We zijn zeker een betrouwe optie," zegt Steven Van Gaever van Klarna. "Klarna verwerkt wereldwijd 1 miljoen transacties per dag en heeft 85 miljoen gebruikers."

Je kunt Klarna gebruiken om gewone overschrijvingen te doen, maar het platform wil zich vooral profileren met de optie om pas na 21 dagen te betalen. "Als je online aankopen doet, dan is het grootste nadeel dat je het product niet op voorhand kan zien en voelen. Met de optie 'achteraf betalen' kun je pas betalen wanneer je 100% tevreden bent over je bestelling."

Je kan eerst het product voelen en zien, pas als je tevreden bent moet je betalen.

Klarna

Stuur je het product terug, dan hoef je niet te betalen. Hou je het? Dan waarschuwt Klarna jou per e-mail dat het tijd is om het geld te storten. Wanneer je niet betaalt krijg je een gratis eerste aanmaning. Betaal je dan nog niet, dan kunnen er hoge kosten worden aangerekend.

Wil je Klarna gebruiken? Dan moet je eerst een profiel aanmaken met je naam, adres en telefoonnummer. "Daarna ontvang je een code per SMS waarmee je je kunt registreren. Wanneer je vervolgens Klarna als betaaloptie aanklikt in een webshop, krijg je de factuur via Klarna. Je kunt die betalen met het betaalmiddel van je keuze."

Risico op schulden?

Door de mogelijkheid om aankopen pas achteraf te betalen, bestaat het risico dat financieel kwetsbare mensen sneller schulden zullen maken. Klarna doet er naar eigen zeggen alles aan om dat te voorkomen. "In tegenstelling tot een kredietkaart zullen wij bij elke transactie inschatten of jij in staat bent om de aankoop te betalen. Heb je bijvoorbeeld nog 2 openstaande facturen, dan zul je geen derde aankoop kunnen doen."

Test Aankoop uitte in het verleden al zijn bezorgdhid over de dienst. "De consument wordt aangezet tot het plaatsen van een bestelling zonder veel na te denken, onder het voorwendsel dat hij later kan betalen en de goederen kan terugsturen zonder dat hij ervoor betaald heeft. Dat kan leiden tot impulsief koopgedrag, waardoor consumenten zich in de schulden steken."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!