Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Voorschotfactuur voor energie te laag of te hoog? "Neem gerust zelf het heft in handen om het bedrag aan te passen"

di 9 mrt. - 10:06

De voorschotfactuur die energieleveranciers sturen, is een delicate evenwichtsoefening. Als consument wil je niet te veel betalen maar leveranciers willen genoeg aanrekenen zodat ze zeker zijn van hun inkomsten. In de meeste gevallen loopt dat vlot maar De Inspecteur krijgt ook reacties van mensen die vinden dat hun voorschotfactuur niet goed afgestemd is op hun verbruik. Hij geeft tips om dat te voorkomen.

Het is de bedoeling dat een voorschotfactuur zo goed mogelijk aansluit bij je reële maandelijkse kost voor energie. Op die manier vermijd je dat je op het einde van het jaar, als de leverancier de eindafrekening opmaakt, voor verrassingen komt te staan. Als je voorschotfactuur te laag is, zal je een pak moeten bijbetalen. Als de voorschotfactuur te hoog is, krijg je heel veel geld terug maar dat is ook zonde want je had dat geld zelf tijdens het jaar voor andere dingen kunnen gebruiken. 

Voorschotfactuur klopt niet

Een voorschotfactuur wordt berekend op basis van je verbruik. Als de leverancier jouw persoonlijk verbruik kent, wordt de factuur op basis van die info berekend. Als de leverancier dat niet weet, dan maakt die een inschatting op basis van het historisch verbruik. Dit is het verbruik van (de bewoners van) de woning van de afgelopen jaren. De leverancier vraagt die informatie op aan netbeheerder Fluvius en berekent zo de voorschotfacturen. 

De Ombudsman voor Energie krijgt geregeld klachten van consumenten die klagen dat hun voorschotfactuur niet juist berekend wordt. Er zijn vier concrete situaties die ervoor kunnen zorgen dat een voorschotfactuur te sterk afwijkt van je verbruik. 

  1. Als je voor de eerste keer een energiecontract afsluit of als je verhuist naar een nieuwe plek. 
  2. Als je verbruiksprofiel verandert omdat je minder of meer personen ten laste hebt of omdat je aanpassingen doet aan je energievoorzieningen in je woning.  
  3. Als je tarief wijzigt bij de leverancier doordat je bijvoorbeeld recht hebt op sociaal tarief. 
  4. Als je verandert van leverancier en er een wijziging is van de tarieven met eventuele kortingen en promoties in functie van het verbruik (gratis kwh’s). De aanbiedingen worden niet altijd in de voorschotfactuur verrekend waardoor die hoger is dan verwacht. 

Meeste leveranciers doen aanpassing

Als je je voorschotfactuur te hoog vindt, dan kan je zelf stappen ondernemen om dat bedrag te laten aanpassen. Al is niet elke leverancier even inschikkelijk om aan die vraag tegemoet te komen. Je kan daarbij ook een onderscheid maken tussen de leveranciers die het consumentenakkoord wel of niet hebben ondertekend. 

 

Beloofde kortingen zitten soms niet verrekend in de voorschotfacturen. Het kan een reden zijn waarom ze hoger uitvallen dan gedacht.

— Eric Houtman, ombudsman Energie

In het consumentenakkoord staan regels omtrent voorschotfacturen waar leveranciers die het akkoord hebben ondertekend zich moeten aan houden. In het akkoord staat dat een leverancier het bedrag van de voorschotfactuur en eventuele wijzigingen altijd moet kunnen voorleggen aan de klant. En als een klant een aanpassing vraagt, dan moet de leverancier op die vraag ingaan. Als de leverancier dat niet doet, moet die kunnen aantonen waarom dat niet kan. 

Leveranciers die het consumentenakkoord hebben ondertekend doen dus doorgaans niet moeilijk als je om een verlaging of een verhoging van het voorschot vraagt. Leveranciers die het akkoord niet hebben ondertekend, moeten zich niet aan de regels houden. Ze kunnen dus zelf restricties opleggen aan hun klanten. Zo weet de ombudsman dat leverancier MEGA een voorschotfactuur maar met 30% wil verlagen. Ook al ligt je verbruik nog lager. 

Zo pas je de voorschotfactuur aan 

Een voorschotfactuur kan je tegenwoordig vaak zelf aanpassen. Veel leveranciers voorzien de mogelijkheid om het bedrag zelf te verlagen of te verhogen via de online klantenzone. 

Je kan ook bellen naar de klantendienst met de vraag om het bedrag aan te passen. 

Sommige leveranciers zullen je misschien vragen om het nog even af te wachten en om geen overhaaste beslissing te nemen. Als jij het gevoel hebt dat het bedrag echt aangepast moet worden, is het een goed idee om je meterstanden elke maand te noteren. Zo weet je wat je maandelijks verbruikt. Die informatie kan je voorleggen aan je leverancier. Die kan dan zelf zien wat je verbruik is en of dat overeenkomt met het berekende maandelijkse voorschot. 

Leveranciers die het consumentenakkoord hebben ondertekend, zijn gebonden aan regels omtrent voorschotfacturen.

— Eric Houtman, ombudsman Energie

Als je er niet uit geraakt, kan je ook de hulp inroepen van de ombudsdienst. In de meeste gevallen slaagt die er wel in om een oplossing te vinden. Soms gebeurt het ook dat leveranciers toch vragen om te wachten totdat de eerste eindafrekening in de bus valt. De ombudsman toont begrip voor die vraag als er goede argumenten zijn die erop wijzen dat het niet slim is om de voorschotfactuur aan te passen. 

Invloed van thuiswerk 

Heel wat mensen laten De Inspecteur weten dat ze ongerust zijn over de gevolgen van thuiswerk op hun energiefactuur. "Nu we massaal thuis werken, verbruiken we meer energie. Onze voorschotfactuur is niet voorzien op dat hoge verbruik. We gaan bij de eindafrekening zeker moeten bijbetalen", zo schrijft Marleen Verheyen uit Kontich. 

Eric Houtman, de ombudsman voor Energie, vindt het een terechte bezorgdheid. Thuiswerk kan ervoor zorgen dat de energiefactuur tot 25 euro per maand duurder wordt per thuiswerker. "Dat er een invloed zal zijn, is duidelijk maar er zijn nog geen officiële cijfers."

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet