Waarom een elektrische auto geen trekhaak kan verdragen.

vrijdag 12 januari 2018 - 09:20
Op een elektrische auto kan je nooit een trekhaak installeren. En ook bij veel hybride modellen kan dat (nog) niet. Hoe moet dat in de toekomst? Als we allemaal elektrisch gaan rijden?

Met de caravan op vakantie of met de remorque naar het containerpark? Wie met een benzine- of dieselwagen rijdt, doet het zonder nadenken. Voor eigenaars van elektrische wagens is dit scenario voorlopig ondenkbaar. Je mag geen trekhaak installeren op een elektrische auto. (Enkel de Tesla model X is een uitzondering.) En ook bij veel hybride wagens is het verboden. 

Trekhaak is gevaar voor batterij

Veiligheid is de belangrijkste reden waarom veel milieuvriendelijke wagens nog geen trekhaak hebben. Bij veel wagens zou de trekhaak vlakbij de batterij verankerd moeten worden en dat kan gevaarlijk zijn. Stel dat je een ongeval hebt met een elektrische auto mét trekhaak. Dan kan die tijdens de botsing in de batterij worden geduwd en dat kan grote gevolgen hebben.

Dat bevestigt ook professor en batterij-expert Annick Hubin (VUB): "Een batterij is een chemisch fabriekje. Bij een grote inslag kunnen de stoffen die erin zitten met elkaar reageren en dat kan leiden tot ontploffing." 

Hybride auto's kunnen soms wel met trekhaak

Bij hybride auto's is er wel een evolutie merkbaar maar het hangt af van het model en het type. Bij Volkswagen kan je enkel een trekhaak installeren op de Golf GTE Hybride. Bij BMW is de mogelijkheid beperkt. Enkel de BMW X5 kan geleverd worden met een trekhaak. Toyota biedt de mogelijkheid aan voor elk model.

Bij elektrische wagens kan enkel de Tesla Model X een trekhaak aan.

Wil je meer weten? Informeer bij de constructeur of je garagehouder hoe het zit. 

Trekhaken zullen in de toekomst wél kunnen

De toekomst oogt gelukkig wél positief. Tony Verhelle (hoofdredacteur van Autogids) is er zeker van dat de trekhaak op een elektrisch voertuig een kwestie van tijd is. "De eerste elektrische auto's die we nu kennen, lijken erg op een klassieke auto. De grote uitdaging was om de batterij er in te passen. De trekhaak is er bij ingeschoten. Maar techniek evolueert en constructeurs zoeken oplossingen om de batterij op een andere manier in te passen."

En die veranderingen gebeuren heel snel. Volgens Verhelle zal het al eind dit jaar zover zijn. "In Vorst wordt een nieuwe Audio e-tron gemaakt. De kans is heel groot dat die een last zal kunnen trekken." 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!