Dokter Devroey geeft tips tegen snurken: "Kies een hoofdkussen dat hard genoeg is"

maandag 16 september 2019 - 11:48
Uit een onderzoek van de VUB blijkt dat we snurken vervelender vinden dan het lawaai van vliegtuigen. Dokter Devroey bekijkt het liever positief: "Wees blij, je partner leeft nog én slaapt goed!"

Wat is snurken precies?

"Als de structuren in je mond tot aan je strottenhoofd trillen wanneer je ademt, ontstaat er een ronkend geluid. In principe trilt het bij iedereen een beetje, maar zolang het geen geluid maakt, heb je er geen last van. Bij sommigen is het zo fel dat je het tot de kamer ernaast hoort, of dat je er wakker van wordt en het je kan irriteren. Terwijl, wees blij: je partner leeft nog én slaapt goed!" Dokter Devroey bekijkt het van de positieve kant.

Waardoor snurk je?

Iédereen kan snurken, maar er zijn factoren die het meer in de hand werken. "Veel eten of veel alcohol drinken, maken dat de spieren van je verhemelte meer ontspannen en makkelijker trillen. Datzelfde effect krijg je van slaappillen: als je die neemt, heb je meer kans om te snurken. Mensen die met overgewicht kampen, snurken ook meer. Ze hebben meer vetweefsel, niet alleen aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant. Ter hoogte van de keel zal er ook meer vetweefsel zijn, waardoor de doorgang van de luchtwegen nauwer wordt, en dus meer zal trillen."

"De oorzaak kan ook te vinden zijn in anatomische afwijkingen, bijvoorbeeld je onderkin die te veel naar achter staat. Dan helpt het niet om gewicht te verliezen of minder alcohol te drinken, maar is er al echt een ingreep nodig. Maar dat is relatief uitzonderlijk."

Bestaat er een oplossing?

Er bestaan tal van middeltjes, maar een oplossing voor elke snurker bestaat er helaas nog niet. "Een tennisbal naaien in je pyjama helpt niet, de snurker zal bovendien nog eens slecht slapen. Laat je ook niet vangen door speciale hoofdkussens die beloven dat je niet meer zal snurken. Kies gewoon voor een hoofdkussen dat hard genoeg is, waar je niet in wegzakt en dat niet te dik is."

"Probeer de risicofactoren te vermijden die je zelf in de hand hebt, minder alcohol drinken en minder eten of roken. Dan zijn er de gebitbeugels die je onderkaak in een bepaalde positie zetten, maar dat is echt het werk van een specialist, koop dat niet zomaar in een supermarkt of in een webshop."

Zoals altijd, vraag bij twijfel raad aan je huisdokter!

Loading video...

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!