Alain Bloeykens over spotprijzen champagne: "Er was weinig om te vieren dit jaar, dus de stock is nog enorm"
ma 16 nov. - 4:19

"Het gaat wel om de basischampagnes, het gaat niet om spotprijzen bij de echte prestige champagnemerken", nuanceert Alain. "Het begint altijd met een hard discounter die champagne aan 9,99 euro op de markt brengt. Daardoor moet Colruyt volgen door hun rode-prijzen-politiek. Maar wat we nu zien is dat na Colruyt ook Delhaize en Carrefour op de kar springen."
"Corona heeft er natuurlijk ook veel mee te maken. Tijdens de eerste lockdown is er veel minder champagne verkocht. Wereldwijd worden er zo'n 300 miljoen flessen per jaar verkocht normaal gezien, nu zitten we nog maar aan 200 miljoen. Er is dus nog een enorme stock. Er waren geen communiefeesten of andere grote feesten. En champagne is natuurlijk de feestdrank bij uitstek. En als er weinig te vieren valt..."
"Tien euro is echt wel de bodemprijs"
"De prijzen zullen niet verder dalen, tien euro is echt wel de bodemprijs. Ik verwacht wel dat de merken in de middenklasse ook hun prijzen zullen laten dalen. Maar de absolute topmerken zullen niet aan dumpingprijzen te koop worden gezet. Daarvoor hebben ze te veel faam en prestige. Ik denk dat ze liever door de zure appel bijten, dan hun naam en prestige op spel te zetten."
"De topmerken hebben wel iets ondernomen dit jaar, het is een beetje hallucinant zelfs. De oogst was schitterend, maar ze hebben de oogstquota enorm verlaagd. Omdat de oogst dan kleiner was, zullen ze volgend jaar minder champagne op de markt brengen. Zo kunnen ze de prijzen in stand te houden. Veel druiven zijn dus gewoon blijven rotten aan de stok."
"Ook bij wijn zie je wat prijsacties. Maar daar voelen ze de crisis minder, want tijdens de eerste lockdown hebben we nog nooit zoveel wijn gedronken als anders", besluit Alain al lachend.