Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Dingen gaan te snel kapot: "We moeten als consument het recht op repareren opnieuw opeisen"

wo 3 jun. - 8:44

Iedereen heeft recht op producten die lang meegaan en repareerbaar zijn. Dat is de duidelijke oproep van het Netwerk Bewust Verbruiken. "Het is de evidentie zelve, maar veel producenten maken het onmogelijk om producten die kapot gaan, te herstellen. Dat moet anders."

Onze spullen gaan steeds minder lang mee. En als ze kapot gaan, zijn ze ook nog eens moeilijk te herstellen. Onderdelen zitten vastgelijmd, wisselstukken ontbreken, er zijn geen herstellers in de buurt, ... 

Er is nochtans veel goede wil om spullen te laten herstellen. Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de mensen in ons land het liefst kapotte spullen zou laten herstellen in plaats van iets nieuw te kopen. Maar omdat herstellen vaak moeilijk is, gaat de helft wel over tot de aankoop van nieuwe dingen om gedoe te vermijden. Dat is jammer.

Daarom komt er nu een campagne om consumenten aan te sporen om het recht op repareren opnieuw op te eisen. 

Herstellen is duurzamer en goedkoper

Toestellen gaan gemiddeld 20% sneller kapot dan 20 jaar geleden. En als ze kapot gaan, zijn ze ook nog eens moeilijk te herstellen. Het is een trend die zich al jaren doorzet en die voor veel ergernis zorgt bij consumenten. 

Rosalie Heens werkt voor het Netwerk Bewust Verbruiken. Zij hoort elke dag verhalen van mensen die gefrustreerd zijn omdat hun toestel niet meer te herstellen valt. "Producenten lijmen kleine elektrospullen zoals speelgoed of koffiezetapparaten dicht waardoor het onmogelijk is om kleine onderdelen te vervangen. Als de batterij of de lamp stuk gaan, zit er niks anders op dan een nieuw toestel te kopen."

Nochtans is het herstellen van producten veel duurzamer en goedkoper dan nieuwe spullen te kopen. Het is volgen Rosalie Heens ook maar een minderheid van de consumenten die nieuwe spullen verkiest boven oude dingen.

"Zelfs bij de aankoop van smartphones zien we dat de meerderheid van de mensen de telefoon het liefst vijf jaar zou kunnen gebruiken. Ze kopen een nieuwe omdat die niet meer te herstellen valt, niet omdat er een nieuw model op de markt komt. Slechts een kleine minderheid van de consumenten zwicht daarvoor. Daar mogen we ons niet op blind staren." 

Het moment is gekomen om als consument op onze strepen te staan. Om er mee voor te ijveren dat dingen wél herstelbaar worden.

— Rosalie Heens, Netwerk Bewust Verbruiken

Recht op repareren

Het Netwerk Bewust Verbruiken schaart zich mee achter de campagne "Recht op Repareren". Het is een oproep van Repair&Share vzw en een dertigtal andere partners (waaronder Bond Beter Leefmilieu, Cera, HERW!N, Kringwinkels, ATD Vierde Wereld, Gezinsbond, Ferm en Beweging.net). 

De organisaties doen een oproep om het "Recht op Repareren manifest" te onderschrijven. "Wij willen dat repareren toegankelijker wordt en dat het voor de consument én de producent een evidentie wordt om te herstellen in plaats van weg te gooien. We roepen politici, fabrikanten en winkeliers op om daar verandering in te brengen. Repareren is goed voor het milieu, gaat overconsumptie tegen en zorgt voor lokale jobs."

Als je het manifest mee ondertekent, laat je als consument zien dat je het recht op repareren mee opeist. Je kan het manifest hier vinden.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet