Spits
Garagehouder Bruno: "Maak treintickets goedkoper zodat mensen een écht alternatief hebben voor de auto"
ma 25 nov. - 2:20

Veel te snel
Twee jaar geleden ging Spits al eens op bezoek bij Bruno, garagehouder in Borgerhout. Zijn garage ligt dus in de LEZ van de stad en wordt moeilijk bereikbaar vertelde hij toen. "Wij weten ook wel dat motoren vervuilend zijn", zegt Bruno. "Maar ze vliegen er véél en véél te bot in. En het is niet dat de nieuwe motoren veel minder vervuilend zijn. Wij zetten ook roetfilters onder diesels, maar ik betwijfel of dat allemaal veel helpt."
Van euro 4 naar euro 5
"Dit is een Opel Astra, een euro 4", vertelt Bruno vandaag bij Spits. "Over enkele weken mag die dus Antwerpen niet meer binnen, tenzij er 365 euro wordt betaald. Mensen buiten Antwerpen betalen dat niet en die klanten ben ik kwijt. Maar wie in de stad woont, koopt een nieuwe auto en die moet twee of drie jaar niet meer naar de garage. Dan zij we die mensen ook kwijt. Twee jaar geleden, van euro 3 naar euro 4, viel het nog mee. Maar nu gaat het over héél veel auto's. En daar is dus niets aan, aan die auto's, die zijn nog goed. Ik vind de periode echt te kort."
Twee jaar geleden vertelde Maurice, een klant van garagist Bruno, in Spits dat hij Antwerpen zou blijven binnenrijden. "Ik heb een Golf van 1988", vertelt hij toen. "Ik mag niet meer binnen. Maar ik ga blijven rijden tot ik moet voorkomen en dan ga ik mijne zeg doen." Intussen kocht Maurice een Fiat Panda maar ook die zal niet meer binnen mogen.
Maak treintickets goedkoper
"Mijn vriendin heeft nu ook een nieuwe auto gekocht", vertelt Bruno. "Ze is van Diksmuide. Als die met het openbaar vervoer met twee kinderen naar daar moet, is ze drie keer 34 euro kwijt. Daarvoor kan je al eens een auto starten! Ik lees dan in de krant vandaag, dat de wagons van de NMBS 75% leeg zijn. Waarom maken ze die kaartjes niet goedkoper zodat mensen een écht alternatief hebben om die auto te laten stilstaan," besluit Bruno.