
de inspecteur
Geen reizen meer met Thomas Cook. Eindelijk duidelijkheid!
vr 27 sep. - 6:18

De beslissing van de curatoren is geen fijn nieuws voor iedereen die volop aan het uitkijken was naar zijn vakantie, aan de andere kant zorgt het wel voor duidelijkheid. Iedereen die dus boekte en betaalde bij Thomas Cook kan nu dus een schadeclaim indienen bij het Garantiefonds reizen. Zij gaan er prat op dat iedere cent zal terugbetaald worden.
Garantiefonds
Mark de Vriendt van het Garantiefonds: "Die schadeclaim is makkelijk aan te vragen op onze website, zorg gewoon dat je je reiscontract en bewijs van betaling binnen handbereik hebt. De procedure is wel dat je het zelf moet indienen, het Garantiefonds zal hiervoor niet het initiatief nemen. We raden de mensen ook af om het allemaal tegelijk het komende weekend te doen, dat zou zelfs nadelig kunnen zijn voor onze servers. Voor het indienen van je claim heb je namelijk 2 jaar de tijd."
Het Garantiefonds benadrukt dat het op dit moment nog altijd hun prioriteit is om gestrande reizigers terug naar België te halen maar dat ze spoedig ook werk maken van de claims. Al benadrukken ze dat dit om een uitzonderlijke zaak gaat en vragen ze het nodige geduld.
Heel wat luisteraars van De Inspecteur vragen zich af of ze ondertussen een andere reis kunnen boeken en dat kan uiteraard wel. Maar als dat op korte termijn is, ben je wel niet zeker dat je tegen dan het geld van het Garantiefonds al teruggestort hebt gekregen.
De Vriendt benadrukt ook dat voor mensen die reizen met Club Med, Pegase of Expedia de reis gewoon doorgaat. Die bedrijven zijn niet failliet.
Brussels Airlines
Brussels Airlines liet weten dat door het faillissement van Thomas Cook ook bij hen 105 vluchten worden geschrapt. Het gaat dan over vluchten die voor zo'n 80% bestonden uit Thomas Cook-reizigers. De luchtvaartmaatschappij laat weten dat ze deze gedupeerde reizigers zullen contacteren met een oplossing of hun geld zullen terugbetalen.