Grote verliezen voor horecazaken door werken aan plein in centrum Leuven
ma 12 aug. - 2:30
"We zijn blij dat de werken zijn gedaan, maar we zijn niet blij dat ze zo lang hebben geduurd", vertelt Guy Van Puyvelde van chocoladebar Quetzal. "De werken waren helemaal niet zo ingrijpend dat ze een jaar hadden moeten duren. Plots stonden er hekken voor onze zaak waardoor de klanten er niet meer geraakten. Dat is dus zeker niet aangenaam."
Veel ongemakken
Ook koffiebar Mont Café ondervond veel hinder, bevestigt uitbater Tsjonca Siu. "Buiten stof en klantenverlies zijn nog er heel wat andere ongemakken. De werf werd bijvoorbeeld niet proper achtergelaten en ze hebben ook zes maanden niet gewerkt. We wisten ook niet wat de evolutie van de werken was. De communicatie met de aannemer was dan ook echt zeer onduidelijk."
Geen compensatievergoeding
"Wij hebben geen compensatievergoeding gekregen", zegt Van Puyvelde. "We hebben geprobeerd om een hinderpremie aan te vragen, maar dat is niet gelukt. We zaten zogezegd net buiten de werf, maar dat klopt niet. Dit heeft dus zware economische gevolgen voor onze zaak."
Ook Mont Cafe kreeg geen vergoeding: "We hebben niets gekregen. Maar we hebben wel ongeveer 30 procent omzetverlies geleden."
Handelaars ondernemen actie
Volgens Van Puyvelde gaan de handelaars zich niet zo maar met de situatie neerleggen. "We gaan nu samen met een aantal handelaars rond het plein stappen ondernemen, omdat we vinden dat de werken niet correct verlopen zijn. Het plein heeft hier zo lang in chaos gelegen en er stonden vlak naast ons bijvoorbeeld werftoiletten die geen frisse geuren achterlaten. Uiteraard komen er dan geen mensen, laat staan dat ze op een terras gaan zitten."