de madammen
Opvoedingsdeskundige Steven Gielis over schermtijd: "Laat je kind de dag niet afsluiten met een scherm, kies beter voor een leeskwartier voor het slapen gaan"
wo 24 mrt. - 1:04
"Helaas bestaat er geen Excel waarin je kan aflezen hoeveel minuten jouw kind per dag naar een scherm mag kijken", vertelt Steven Gielis. "Elk kind is anders en heeft dan ook andere behoeften. Sommige kinderen zijn erg prikkelgevoelig, anderen hebben nood aan visuele creativiteit en voor enkelen heeft die hyperfocus op een scherm een ontprikkelende werking. Je moet zoeken binnen het kader waarin je als ouder weet wat goed is voor de ontwikkeling van je kind."
Gedrag na schermtijd
"Ik heb een goede tip, let op het gedrag van je kind nadat het naar een scherm heeft gekeken. Als je ziet dat hij of zij meer opgewonden en bewegelijker is dan normaal, dan weet je dat het te veel is. Daarnaast is het ook belangrijk om naast die afgemeten tijd te weten met wat ze juist bezig zijn. Zo kan je een inschatting maken van wat je toelaat. Kijk dus af en toe eens mee en toon interesse in de leefwereld van je kind. Je weet op die manier welke plaats schermen innemen in het leven van je kind. Kijk ook naar je eigen gedrag. Als je de tablet verbiedt, gaan je kinderen een dubbel idee krijgen als je zelf geen minuut zonder kan."
Beschermen
"Als je je kind wil beschermen voor dingen die ze niet zouden mogen zien, dan kan je het beter onder een stolp steken. Sociale media zijn nu eenmaal de poorten naar de buitenwereld. Ze stellen je kind sowieso bloot aan valkuilen. Maar je kan het niet verbieden want dat maakt het aantrekkelijk. Wat je dan wel kan doen is je kind mediawijs maken, zodat ze leren omgaan met alles wat ze online kunnen tegenkomen. Leer je kind vaardigheden en attitude aan, maak hen ervan bewust dat niet iedereen goede bedoelingen heeft en dat er ook fake news bestaat. Laat ze er met jou over praten als ze iets zien wat niet mocht. Zo kan je jouw kind gekaderd online loslaten."
Didactisch
"Er wordt veel gebruik gemaakt van schermen tijdens de lessen of het huiswerk. Dit moet je echt als afzonderlijke schermtijd zien. Didactische schermtijd is geen ontspannende schermtijd. Schermen bieden veel mogelijkheden op didactisch vlak. Kinderen kunnen een sneller leerrendement verkrijgen door online oefeningen. Maar je moet nog steeds wel de gezondheid bewaken. Veel naar een scherm kijken zorgt voor een opname van veel blauw licht. Wat een effect heeft op de aanmaak van het slaaphormoon. Kinderen zullen hierdoor slechter en korter slapen. Schermtijd die 's avonds plaatsvindt telt bijna voor het dubbele. Laat je kind dus de dag niet afsluiten met een scherm. Voer bijvoorbeeld een leeskwartier in voor het slapen zodat ze niet het gevoel hebben dat er iets niet mag."
Discussies vermijden
"Discussies ontstaan omdat onze verwachtingen in strijd zijn met het gedrag van onze kinderen. De realiteit van vandaag is veranderd en daar hebben we het soms moeilijk mee. Het is niet omdat jij als kind in het bos speelde en er geen sprake was van schermen dat ze nu voor jouw kinderen geen meerwaarde kunnen zijn. Er zijn ook heel wat voordelen verbonden aan schermen. Kinderen worden creatief geprikkeld en ze kunnen er rust in vinden. De digitale realiteit is niet het grote monster waarvoor we het aanzien. Omarm en begrens het. Als je je verplaatst in de wereld van je kind en je ziet wat het betekent voor jouw kind dan kan je er makkelijk concrete afspraken rond maken."