
de inspecteur
Pendelaar Sofie: "Vergeet mijn gezaag, beste NMBS, maar maak alsjeblieft werk van toegankelijkheid"
dagboek van een pendelaar
do 17 dec. - 6:17

Ik heb al een hele tijd de trein niet meer genomen. Dat hadden jullie ook wel door. Ik moet thuis werken. Verplicht. En ik doe dat dan ook. Dus mijn woon-werk-traject beperkt zich van de keuken op het gelijkvloers naar het bureau op de eerste verdieping. Van vertragingen heb ik geen last, of het moet zijn dat de koffie wat trager doorloopt dan anders. Dus neen, mij hoor je niet klagen dezer dagen over stiptheid, onduidelijke communicatie of tekort aan wagons.
Maar mijn gezaag en geklaag van toendertijd verbleekt bij wat ik zag in Factcheckers op één. Britt, Thomas en Jan hebben uitgetest hoe rolstoelvriendelijk het openbaar vervoer is. Ik wist dat het niet zo vriendelijk is. We weten het allemaal. Maar dat het zo erg blijft, dat is hemeltergend.
Goodwill
Thomas ziet een trein voor zijn neus voorbij rijden, omdat hij de assistentie pas voor de volgende trein had gereserveerd. Britt moet een trein laten passeren omdat de begeleider vindt dat er tijd te kort is om de overstap te doen. Ja, hoor, ze geraken alle drie op hun bestemming. Maar hoe. Ze zijn vaak afhankelijk van de goodwill van de (trein)begeleiders. En gelukkig is er goodwill genoeg. Maar het systeem wil niet altijd mee. Of het materiaal. Of de administratie.
Bij De Inspecteur op Radio 2 vertelt Britt hoe emotioneel ze werd na meer dan vier uur pendelen in een rolstoel. Meteen kwamen er reacties van luisteraars.
“In Italië is zo goed als elke trein toegankelijk voor rolstoelen.”
“In Duitsland kunnen ze het wel.”
“Er zijn toegankelijke treinstellen op de markt.”
Wat betekent het woord 'prioritair' voor jullie, NMBS?
Waarom is dat dat niet zo bij ons, beste NMBS? Jullie zeggen het telkens weer: “toegankelijkheid is prioritair voor ons”. Ik vraag me af wat het woord “prioritair” voor jullie betekent. Ik heb niet echt het gevoel dat het betekent dat jullie er snel werk van zullen maken. Want dit wordt al jaren aangeklaagd. Jaren.
En als jullie hier dan geen werk van maken, waarvan dan wel? Van stiptheid? Heldere en eenduidige communicatie? Een app die up to date is? Er moet veel veranderd zijn de laatste maanden, maar ik heb niet het gevoel dat dat al helemaal op punt staat.
Ja, het kost tijd om perrons, stations en treinen toegankelijk te maken. Maar hoeveel jaren gaan jullie nog zeggen dat “er werk van wordt gemaakt”?
Bedankt aan alle (trein)begeleiders om rolstoelgebruikers te helpen. Hopelijk wil het systeem ooit ook eens mee
Bedankt
Bedankt aan al die NMBS-medewerkers om rolstoelgebruikers te helpen. Bedankt, echt waar. Ik hoop dat het systeem er ooit voor zal zorgen dat niet alles afhankelijk is van jullie goodwill.
En veel moed aan alle mensen die moeite hebben om zo maar eventjes de trein op- en af te springen. Respect. Echt waar.
En kijk, ik neem de trein niet en ik zaag toch. Sorry daarvoor.