de inspecteur
Radio2-luisteraar Eva getuigt over oplichters op tweedehandsplatformen: “Ik zag mijn rekening plots leeglopen"
consument
vr 28 okt. - 11:01
434.884,32 euro schade
De Economische Inspectie kreeg in 2021 opvallend veel meldingen van slachtoffers van oplichting op tweedehandsverkoopplatformen.
"We registreerden bijna 900 meldingen over fraude bij tweedehandsverkoop", vertelt woordvoerder Lien Meurisse. "De schade is groot. Oplichters hebben 434.884,32 euro buitgemaakt."
Vermijd een verkoop via een koeriersbedrijf
Eva getuigt bij 'De Inspecteur' hoe de fraude gebeurt. Bij haar loopt het fout als ze kinderkleding tweedehands wil verkopen.
"Ik wilde via 2dehands.be kleren verkopen waar mijn kinderen uitgegroeid zijn", vertelt ze. "Het leek me leuk om ze een tweede leven te geven. En het was mooi meegenomen dat ik zelf ok nog iets aan zou verdienen."
Eva krijgt snel een reactie van een geïnteresseerde koper. "Die man wilde zelfs meer bieden dan de vraagprijs. Hij kon de kleren niet zelf ophalen maar stelde voor om een koeriersbedrijf in te schakelen."
Kort daarna krijgt Eva telefoon van een zogenaamde medewerker van DHL. "Ik moest via een link een account aanmaken op een website. Het inloggen gebeurde met mijn bankkaart en kaartlezer. Op die manier konden ze de verzending regelen." Eva vertelt dat ze helemaal niet achterdochtig was. "Alles zag er professioneel uit, dus ik deed wat hij me vroeg. Ik had er geen idee van dat mijn bankgegevens op die manier bij oplichters kunnen terechtkomen."
Klassiek scenario met de koeriersdienst
Het scenario dat Eva schetst, is het scenario dat de FOD Economie vaak ziet. "Het verhaal van de koeriersdienst is intussen een klassieker geworden", vertelt Meurisse. "Je zet als verkoper een zoekertje online en je krijgt een enthousiaste reactie van een geïnteresseerde koper. Vaak doet die een hoog bod, hoger dan de vraagprijs. De koper vertelt dan dat die het product niet kan ophalen maar dat die een koeriersdienst zal inschakelen om de verzending te regelen."
“Op dat moment moet de alarmbel afgaan”, waarschuwt Meurisse. "De zogenaamde koper stuurt via mail een link naar de website van die koeriersdienst. Je moet een account aanmaken om de verzending te regelen. De koper vraagt ook je identificatiegegevens zodat die het afgesproken bedrag kan overmaken. Dat is voor alle duidelijkheid pure oplichting."
Geef nooit je betaalgegevens door
De FOD Economie hamert erop dat je nooit je betaalgegevens mag doorgeven. "Als oplichters toegang krijgen tot je betaalgegevens, kunnen ze je rekening plunderen. Ze loggen met de betaalcodes in op jouw rekening en halen, als je pech hebt, al het geld eraf."
Ook verkopers kunnen verdacht zijn
Het gebeurt ook dat oplichters zich voordoen als verkoper. De zogenaamde verkoper vertelt dan bijvoorbeeld dat die al eerder werd opgelicht. Je moet dan als koper bewijzen dat je ter goeder trouw bent. Dat doe je door je account te verifiëren via een link. Doe dat niet. Zo'n verificatie-link is vals. Als je erop klikt, kan je oplichters toegang geven tot je online bankaccount.
Soms vragen oplichters om een voorschot te storten. Dat is ook verdacht. Je krijgt dan als koper de vraag om een account aan te maken om het voorschot in orde te maken. Doe dat niet. Ook op deze manier kunnen oplichters al je geld stelen.
Wat als je het slachtoffer bent van fraude?
Als je je betaalgegevens hebt doorgegeven, moet je een aantal stappen ondernemen:
- Bel Card Stop als je kaartgegevens hebt gedeeld. Opgelet: Card Stop heeft sinds januari 2022 een nieuw nummer: 078 170 170.
- Contacteer je bank.
- Betaalde je met kredietkaart? Betwist dan de transactie via mijnkaart.be (Visa of Mastercard).
- Doe een aangifte bij het Meldpunt van de Economische Inspectie
- Geld kwijt? Dien een klacht in bij je plaatselijke politiekantoor.
- Rapporteer de verdachte koper of verkoper bij het tweedehandsplatform.
Meer tips om veilig te kopen en te verkopen
Wil je meer tips om veilig te kopen en te verkopen? Ontdek ze in dit artikel.