
radio2 middag in oost-vlaanderen
Sint-Franciscusinstituut in Melle zet in op digitale testen en examens
di 7 jan. - 2:07

“Ik vond het leuk om mijn examen op de computer in te vullen omdat ik dan sneller klaar was”, klinkt het bij een van de leerlingen van het Sint-Franciscusinstituut in Melle. Tijdens de examenperiode van december werd 45 procent digitaal afgenomen.
Voordelen
Voor leerkrachten zijn er heel veel voordelen. “Het is gemakkelijker om te verbeteren”, vertelt leerkracht Duits Elisabeth Van Damme. “Je moet geen handschriften ontcijferen. Alles is duidelijk geschreven. Er zijn geen discussies over welke letter er nu op papier staat.” Dat de antwoorden er nu heel wat netter uitzien, valt niet te ontkennen vinden ook de leerlingen: “Het is heel handig dat we nu op ‘delete’ kunnen klikken. Vroeger was het altijd een knoeiboel. Dan moest ik foute zinnen doorstrepen en daarnaast nog de plek vinden om alles opnieuw te schrijven.”
Extra functies
“Het is een enorm hulpmiddel voor de examens aardrijkskunde”, getuigt leerkracht Dominique Maes. “Nu kunnen we foto’s in het examen zetten. De kinderen kunnen daardoor klikken op de foto’s en die dan uitvergroten. Dat is heel handig.” Daarnaast hebben de leerkrachten ook de mogelijkheid om geluidsfragmenten en video’s toe te voegen. “Het is inderdaad zo dat je er als leerkracht wel digitale kennis voor moet hebben. Maar we worden hierin ondersteund en gelukkig was ik in een vorig leven ook leerkracht informatica”, lacht Dominique.
Digitale generatie
Over het algemeen zijn de leerlingen van het Sint-Franciscusinstituut van Melle positief over de digitale evolutie. “Er zijn voornamelijk voordelen aan verbonden voor later. We zijn toch een beetje ‘de digitale generatie’, dus we gaan later nog veel met de computer moeten werken”, zegt iemand.
“Het is gemakkelijker om lange teksten te schrijven. Je ziet het ook sneller als je een schrijffout maakt”, vult Astrid van het vijfde jaar aan. “Maar ik moet wel toegeven dat het moeilijker is om het overzicht te bewaren. Ik heb al verschillende vragen per ongeluk overgeslagen en dat heeft me al punten gekost.”
Geen vervanging
“Ik wil ook nog graag meegeven dat het digitale luik maar een deel van de evaluatie is”, zegt leerkracht Nederlands Bruno Geldof. “Spraakvaardigheid wordt bijvoorbeeld nog steeds in levende lijve getest en niet digitaal. Je hebt ten slotte nog altijd een leerkracht nodig die luistert en evalueert.”
“Gelukkig”, vindt een van de leerlingen. “Maar het mag van mij nog minder digitaal. Tijdens een examen Nederlands vind ik het bijvoorbeeld wel lastig om op een computer teksten te lezen in de plaats van op papier.”
“Bovendien gaan je ogen ook pijn doen na een tijdje achter de computer te zitten”, vult iemand anders nog aan.
Beter concentreren
In het Sint-Francicusinstituut gebeuren niet alleen de examens digitaal. Ook testen worden regelmatig via de computer afgenomen en in de les zijn laptops ook welkom. “Daardoor zijn de leerlingen wel aandachtiger”, zegt leerkracht Dominique Maes. “Ze vinden het niet altijd leuk om op de computer te werken want daardoor hebben ze een veel grotere verantwoordelijkheid. Vroeger konden ze al eens achterover leunen en doen alsof ze aan het opletten waren, maar nu moeten ze wel presteren.”
Spieken
Het grootste voordeel is er misschien voor de ‘rebelse studenten’. “Het is gemakkelijker om af te kijken”, giechelen enkele studenten. “Alle schermen staan voor jou en bij meerkeuzevragen is het dan simpel om te spieken. Mensen zetten ook hun computer scheef voor elkaar, of ze zetten hun gsm achter hun laptop om af te kijken. De leerkrachten hebben het gemakkelijker om te verbeteren, maar wij met spieken. Zo haalt iedereen er zijn voordeel uit!”