Stadstriënnale Hasselt - Genk: over swipen, emoji's en een stroom aan snelle beelden
ma 7 okt. - 1:04
Vandaag krijgen we non-stop allerlei prikkels en onze smartphone vraagt voortdurend aandacht. Elk bedrijf probeert met meldingen en boodschappen letterlijk je aandacht te 'vangen'. "Dat is precies wat wij ook willen doen met Screen it!" vertelt curator Pieter Jan Valgaeren van de Stadstriënnale Hasselt - Genk. Hij denkt dat er voor iedereen wel iets interessants in zit want ten slotte is iedereen bekend met beeldschermen. "Intussen kijken we niet meer alleen TV, maar hebben we ook een oneindige schat aan beelden in onze binnenzak steken.Voer genoeg dus voor een interessante expo over beeldcultuur en kunst."
50 jaar scherm
De baseline van de tentoonstelling is '50 jaar schermcultuur'. Volgens Valgaeren heeft 50 jaar beeldcultuur ons als mens veranderd: "Vanaf de landing van de maan, die we met zijn allen live hebben bekeken in 1969, tot nu hebben we een serieuze evolutie doorgemaakt. Nu zijn we permanent verbonden met elkaar en met het internet. Dat heeft natuurlijk ook invloed gehad op kunstenaars. Veel van de deelnemende kunstenaars kijken ook kritisch naar de rol die beelden spelen in ons leven."
Nieuwe taal
Vroeger schreven we brieven naar elkaar, nu sturen we berichten via Whatsapp. En daar horen ook emoji's bij en meme's (grappige afbeeldingen met een slogan), of je reageert met een gif. Daardoor is er letterlijk een nieuwe beeldtaal ontstaan waar kunstenaars gretig mee aan de slag gaan. "We willen mensen op een of andere manier anders laten kijken naar dingen die ze al kennen. In de bibliotheek van Genk staat een heel leuk werk van Carla Gannis. Het is een triptiek gebaseerd op De Tuin Der Lusten, een werk van Jheronimus Bosch. Maar elk beeld van het origineel werd vervangen door emoticons. Het werk beweegt voortdurend en je wordt om de oren geslagen met smileys. Het staat in de bib precies omdat het eigenlijk ook over taal gaat."
Digitale kloof?
De expo's zijn erg flitsend en ogen zeer hedendaags. Maar er is een keerzijde. Niet iedereen is mee met de digitale trein. Misschien kunnen mensen de expo niet begrijpen als ze zelf niet helemaal up-to-date zijn met de laatste trends en evoluties? Toch blijft het toegankelijk voor iedereen, zegt de curator: "We vertrekken bij de opkomst van de televisie. Een logisch vertrekpunt waar iedereen over kan meepraten. En als je nu in een restaurant of op een terras zit, dan zie je ook overal om je heen mensen op hun smartphone kijken. Dat is een hedendaags gegeven waar iedereen wel mee in aanraking komt. Je hoeft dus geen voorkennis te hebben om te genieten van de tentoonstellingen."
De StadsTriënnale Hasselt - Genk, nog tot 5 januari 2020.