Taximaatschappijen zijn niet gediend met nieuwe taxidecreet: "Een elektrische taxi is gewoon onhaalbaar"
do 2 jan. - 4:36
De strenge milieunormen in het Vlaams decreet zorgt voor opschudding bij taxibedrijven. Elke nieuwe taxivergunning moet vanaf 1 januari 2020 voldoen aan het nieuwe Vlaamse decreet. Daarin staat dat taxi's een ecoscore van minimum 71 moeten hebben.
Lege batterij
"Bijna geen enkele taxi voldoet aan die score, behalve elektrische voertuigen. Maar elektrische voertuigen kunnen maar een beperkt aantal kilometers doen. En laat dat nu net de job zijn van een taxichauffeur: zoveel mogelijk kilometers doen. Dus een chauffeur moet dan twee of drie keer per dag komen wisselen van auto omdat zijn batterij leeg gereden is, dat is geen goede zaak", zegt Koen Van Cauwenberghe van V-Tax in Gent.
"Verder is het ook moeilijk rekenen met die ecoscore, dat is een uitgevonden begrip van de Vlaamse regering. Het zou handiger zijn als we met de Europese euronorm kunnen werken want die staat gewoon op het inschrijvingsbewijs van een voertuig, die ecoscore niet. Dat moeten we per wagen nagaan op een website en dat is heel omslachtig." De federatie kijkt nu om het decreet nietig te laten verklaren door het Grondwettelijk Hof. Maar intussen moeten de taximaatschappijen voldoen aan de nieuwe regels.
Concurrentie van Uber
Het taxidecreet zorgt er ook voor dat de markt opengesteld wordt voor taxi's zonder standplaats zoals straattaxi's of Uber-taxi's. "Dat vind ik niet erg, een beetje gezonde concurrentie mag altijd. Zo blijven we gemotiveerd om te vernieuwen", besluit Van Cauwenberghe.