de inspecteur
Verdachte betaling met je kredietkaart? Meld dat altijd via mijnkaart.be want bij fraude krijg je je geld terug
ma 25 nov. - 7:16
"Er is 2412 euro van mijn rekening gehaald"
Evelien getuigt bij "De inspecteur" dat er plots 2412 euro van haar rekening verdwijnt. Het gaat zogezegd om een reservatie bij Booking.com maar Evelien heeft nooit voor dat bedrag een verblijf geboekt.
In eerste instantie neemt Evelien contact op met de klantendienst van Booking.com maar die is niet behulpzaam. Volgens de klantendienst is de boeking gemaakt in naam van Evelien en moet ze dus opdraaien voor de kosten.
Evelien vertrouwt de zaak niet en daarom besluit ze om de betaling ook te betwisten bij Wordline, dat is het bedrijf dat de betalingen met de kredietkaart regelt. Ze doet dat via de website mijnkaart.be. Het blijkt een goeie zet want via die weg krijgt ze haar geld terug.
Wordline onderzoekt elke transactie die betwist wordt
Wordline is in ons land het bedrijf dat betalingen met de kredietkaart regelt. Dus als er iets mis loopt met een betaling of er verdwijnt plots geld van je rekening, dan kan je het bedrijf contacteren om de zaak te onderzoeken.
Je moet in zo'n geval de betaling betwisten. Je doet dat door een dossier aan te maken via de website mijnkaart.be. Wordline zal dan de verdachte betaling onderzoeken. Heel concreet betekent het dat de IT-specialisten uitpluizen hoe het komt dat er plots geld van je rekening verdwijnt.
Ze gaan zoeken of jij diegene bent die de betaling heeft uitgevoerd. Of dat er misschien toch een oplichter betalingen doet in jouw naam. Als dat het geval is, dan is er sprake van fraude en dan krijg je je geld terug.
Dat is ook wat er bij Evelien is gebeurd. "We hebben vrij snel ontdekt dat er een andere persoon een boeking heeft gedaan in naam van Evelien. Die persoon heeft haar gegevens ooit gestolen en kon zo valse boekingen maken in haar naam."
"Verkoper ziet niet dat er gefraudeerd wordt"
Als je een verdachte transactie ziet, dan moet je ook altijd contact opnemen met de handelaar. Maar het is niet zeker dat die je verder kan helpen. De verkoper ziet namelijk niet wie er effectief achter een betaling zit en kan het dus ook niet zien als er gefraudeerd wordt.
Eris Spapens vertelt hoe het zit in het geval van Evelien. "Hier gaat het over fraude via booking.com. Het klinkt niet logisch maar booking.com weet effectief niet dat Evelien opgelicht is. Booking.com verkoopt reizen en voorziet logement. Voor de betaling doet het bedrijf een beroep op een betaalpartner zoals Wordline. Booking.com ziet dus niet wie de betaling doet en kan het dus ook niet weten als er gefraudeerd wordt."
"Maar Wordline neemt in dit geval wel contact op met booking.com zodat we de nodige gegevens kunnen verzamelen om het onderzoek te doen."
Niet de verkoper maar Wordline stort het geld terug
Als je het slachtoffer bent van fraude, dan ben je als consument goed beschermt. De betaalpartner zal het geld terugstorten.
Het is niet aan jou als consument om dat geld via de verkoper terug te vragen. Dat is de taak van Wordline. "Wij vergoeden bij fraude de klant en we verhalen de schade dan zelf bij de verkoper. Want het is wel diens fout dat klanten op hun website het slachtoffer zijn geworden van fraude."
Blokkeer je kaart
Bij een verdachte transactie met je kredietkaart moet je de betaling dus betwisten via mijnkaart.be. Maar het is ook belangrijk dat je je kaart zo snel mogelijk laat blokkeren.
Je kan 24/24 bellen naar Cardstop op het nummer: 070 344 344. Op de website van Cardstop vind je meer informatie.