Vrachtwagenchauffeur vraagt oplossing na dodelijk ongeval in Aalst: "Al nachtmerries gehad dat ik zelf iemand omver rij"
do 12 dec. - 8:41
Het tragische ongeval gebeurde aan het parkeerterrein van Tereos Syral. De glucosefabriek ligt al sinds 1873, de tijd van priester Daens, in het centrum van Aalst. “Den Amylum”, zoals het bedrijf bedrijf nog in de volksmond wordt genoemd, is gelegen tussen de Dender en een heel dichtbevolkte wijk, met vier à vijf scholen. "Daartussen liggen smalle straten, waar het ‘s morgens en ‘s avonds heel druk is", beschrijft VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman de situatie. En net daar ligt het probleem voor vrachtwagenchauffeur Toon Van den Bossche: "Ik kom daar meer dan eens per week, soms dagelijks. Ik zou willen zeggen dat chauffeurs niet vragen om in het drukke verkeer te rijden. Dat is ons werk, maar als we kunnen, vermijden we een centrum natuurlijk."
Nachtmerrie
Het dodelijke ongeval houdt ook de vrachtwagenchauffeurs wakker. "Ik heb zelf al nachtmerries gehad waarbij ik wakker werd en dacht dat ik iemand mee had. Zo zit dat ook in ons hoofd. Op die plek in Aalst zijn vier scholen in de buurt, kinderen zijn onvoorspelbaar, je moet als vrachtwagenchauffeur honderd ogen hebben om alles in de gaten te houden. Het is daar heel moeilijk" , vertelt Van den Bossche. In andere steden zijn grote fabrieken vaak verhuisd naar havengebieden of industrieterreinen buiten de stad. “Door de opkomst van auto’s en vrachtwagens kunnen fabrieken zich gemakkelijker vestigingen naar plaatsen waar ze gemakkelijker bereikbaar zijn via de weg”, legt Thomas Vanoutrive, professor ruimte en mobiliteit aan de universiteit van Antwerpen, uit. Niet zo in Aalst. Daar moet het zware vrachtverkeer zich door het stadscentrum wurmen om de Tereos-fabriek te bereiken. In de carnavalsstad gaan al jaren stemmen op om de fabriek naar buiten de stad te verhuizen, maar zo’n dure en ingrijpende operatie is niet vanzelfsprekend.
De Dender
Voor Van den Bossche zijn er twee mogelijke oplossingen. Hij zou indien mogelijk meer vrachtvervoer langs het water laten verlopen. "De fabriek ligt aan een waterweg, de Dender, die stroomt in de Schelde en dan recht naar Antwerpen. Wij doen niet anders dan ladingen met de vrachtwagen van Aalst naar Antwerpen vervoeren. Je moet geen Einstein zijn om te zien dat er andere oplossingen zijn. Want onze ladingen staan daar maanden gestockeerd en is geen tijdsgevoelig product", aldus Van den Bossche.
Buiten de spits
Maar ook het mijden van de spits kan al problemen voorkomen. "Wij moeten aanhangwagens klaarzetten 's avonds en dan 's morgens terug ophalen als ze geladen zijn. Vroeger deden we dat als het drukste verkeer voorbij is, zo rond een uur of zeven. Maar sinds een maand of drie moeten we ze afleveren in de spits," vertelt Van den Bossche. Maar dat is volgens professor Vanoutrive niet vanzelfsprekend: “Als elke gemeente dat zou doen, zouden transportbedrijven problemen hebben om de hele dag hun vrachtwagens te laten rijden.” Een economisch probleem dus. Feit is dat er ook voor de vrachtwagenchauffeurs een oplossing moet komen. "Wij hebben daar onze mening over en willen liever in rustiger verkeer werken, want elk semester zie je het moeilijker en drukker worden daar in Aalst", besluit Van den Bossche.