de inspecteur
Wat met je coronavouchers? “Opnieuw een reis boeken of je geld terugvragen.”
di 29 jun. - 10:08
De officiële coronavouchers voor pakketreizen zijn gedekt
De officiële coronavoucher kreeg je enkel in ruil voor een pakketreis, dus dat is zowel het vervoer als het hotel. De vouchers werden uitgereikt tussen midden maart en 19 juni vorig jaar. Als je dat soort voucher hebt, hoef je je niet te veel zorgen te maken want ze zijn gedekt door de overheid.
De coronavouchers waren een initiatief van de overheid, vertelt Simon November van Test Aankoop: “De regel was dat ingeval van annulering je reis moest terugbetaald worden, maar volgens een ministerieel besluit kon de reissector met vouchers werken en die mocht je als klant niet weigeren. Die vouchers zijn in principe één jaar geldig.”
Het is de bedoeling om met die vouchers opnieuw een reis te boeken, maar je hebt ook het recht om je geld terug te vragen. Dan zal je wel geduld moeten hebben, zegt Simon November: “Als je na dat jaar de uitbetaling wenst, heeft het reisbureau nog zes maanden de tijd om tot terugbetaling over te gaan. Dus dat zal ten vroegste eind september, begin oktober zijn.“
De niet–officiële vouchers zijn niet gedekt
Als je een hotel boekte of een vliegtuig, dus geen pakketreis, kreeg je vaak een gewone waardebon als je reis niet kon plaatsvinden als gevolg van corona. Maar die waardebonnen zijn niet beschermd door de overheid, waarschuwt November: “Ik raad aan om er zo snel mogelijk een reis mee te boeken, als de reisaannemer dan failliet gaat ben je je geld niet kwijt. Want reisorganisatoren zijn beschermd tegen faillissement en financieel onvermogen door een soort garantiefonds.“
Als je er echt op staat om je geld terug te krijgen, bijvoorbeeld als je een hotel geboekt hebt, moet je eerst heel goed je contract bekijken om te achterhalen waar je recht op hebt. Zo waarschuwt Simon November: “Blijf aandringen als je zeker bent dat je recht hebt op terugbetaling, stuur een aangetekende brief, desnoods een ingebrekestelling of ga via het vredegerecht.“
Maar Simon November wijst er ook op dat ze goede ervaringen hebben met de correcte terugbetalingen van bijvoorbeeld Brussels Airlines en Ryanair. Bij andere luchtvaartmaatschappijen is het moeilijker: “Uit ervaring weten we dat het moeilijk is om bij sommige maatschappijen gehoor te krijgen. Blijf niet bij de pakken zitten, blijf aandringen en stuur desnoods aangetekende brieven. Als het over een Europese vliegtuigmaatschappij gaat kun je dat melden bij het ECC.“
Waar blijft de coronavoucherbank?
De reissector zelf hamert op het belang van een coronavoucherbank of tegoedbonnenfonds. “Maar helaas is dat er nog altijd niet,” zegt Koen Vandenbosch van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus: “Via dat fonds zal de reissector aan een voordelig tarief kunnen lenen.”
Het is belangrijk dat dat fonds er is op het moment dat de coronavouchers terugbetaald moeten worden aan de klanten, zegt Koen Van den Bosch: “Het zal goed zijn voor de gemoedsrust van iedereen als dat er is, niet alleen voor de sector maar ook voor de klanten. “Dus hij roept de overheid op om er werk van te maken.
Overheidssteun blijft bovendien broodnodig voor de reissector, benadrukt Koen Van den Bosch: ”Het is belangrijk dat de verschillende regeringen in dit land de sector blijven ondersteunen. We zitten nog lang niet op het niveau van voor de crisis. Als we dit jaar 35 procent halen van voor de crisis dan mogen we blij zijn.”