Proefproject in Aalst: speekseltest om slaperigheid achter het stuur te meten

maandag 2 december 2019 - 11:23
Ward Schouppe
Een illustratie van een nachtelijke autorit
Foto: Copyright 2013, Gza Blint Ujvrosi, licensed via EyeEm Mobile GmbH
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is in Aalst gestart met een proefproject om aan de hand van speeksel te meten hoe slaperig automobilisten zijn. Er zijn afgelopen weekend al 60 testen uitgevoerd en ook bij komende alcohol- en drugscontroles kunnen mensen vrijwillig meedoen. Er worden ruim 400 speekselmonsters verzameld en opgestuurd naar de Universiteit van Groningen.

Komende maand krijgen bestuurders die 's nachts moeten blazen bij een alcoholcontrole ook een speekseltest en vragenlijst voorgelegd. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wil zo het probleem van slaperigheid achter het stuur beter in kaart brengen. De eerste testen werden afgelopen weekend in Aalst afgenomen, zo'n 60 mensen namen vrijwillig deel.  

Eerste Vlaamse cijfers

Een op de vijf zware ongevallen is te wijten aan slaperigheid achter het stuur, zo leert buitenlands onderzoek. "Slaperigheid in het verkeer is een grote killer", benadrukt Werner De Dobbeleer van de VSV. "Maar voor België of Vlaanderen bestaan daarover geen cijfers." De VSV vat daarom zelf de koe bij de horens: een maand lang zullen bestuurders die 's avonds laat of 's nachts worden tegengehouden bij BOB-controles ook een speekseltest en een vragenlijst krijgen. Op basis daarvan wil de VSV achterhalen hoeveel mensen tussen 22 uur 's avonds en 2 uur 's nachts te vermoeid en te slaperig achter het stuur zitten. "Eerder onderzoek toont aan dat als je lang wakker bent, dat gelijk staat met 0,5 promille alcohol in het bloed. Bij iemand die volgens zijn eigen bioritme vier uur na de normale bedtijd nog wakker is, lijkt het alsof die een paar pintjes zou gedronken hebben."

Boete na slaperig rijden?

De speekseltest is te vergelijken met de drugstesten die de politie soms uitvoert. "Alleen wordt hier gekeken naar een bepaalde stof die van nature in je lichaam zit als je slaperig bent." De chauffeurs krijgen ook een vragenlijst, die een duidelijker zicht moet geven op het bioritme van de chauffeur. Niet dat er nu plots boetes voor slaperige chauffeurs zitten aan te komen. "Dat is toekomstmuziek", zegt De Dobbeleer. "Daarvoor heb je een betrouwbare test nodig die direct zegt of het nog veilig is om verder te rijden of niet. En zo'n test bestaat nog niet."

Resultaten in januari 

Het VSV hoopt 400 speekseltesten en vragenlijsten te kunnen verzamelen. De Universiteit van Groningen, in Nederland, zal die allemaal verwerken. "We hopen al in januari resultaten te hebben. We willen ermee aan de slag want in februari plannen we een campagne rond slaperigheid achter het stuur. Het is dan handig als we data hebben die het probleem kunnen staven", zegt De Dobbeleer nog. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!